6 handige tips om die ene collega te mijden waar je gewoon écht niet mee kan samenwerken
Die ene collega die áltijd tegen je in gaat, die ene collega die jou nergens bij betrekt of er simpelweg consequent met jouw credits vandoor gaat. Bah. In je werkleven zal het geregeld voorkomen dat je met een collega moet samenwerken die jou echt niet ligt.
Net zoals dat je in je privéleven niet met iedereen klikt, zal dat ook op de werkvloer het geval zijn. Het zou mooi zijn als je er niet veel last van hebt, maar soms komt het voor dat samenwerken gewoon echt niet gaat. In dat geval is het voor iedereen beter elkaar wat meer te mijden.
Een collega mijden waar je écht niet mee kan samenwerken
Dit bespreekbaar maken met desbetreffende collega is in elk opzicht het beste, maar dat lukt nou eenmaal niet altijd. Dat betekent heus nog niet dat je de b*tch hoeft uit te hangen op kantoor, maar wel dat je voorkomt dat jullie continu met elkaar moeten samenwerken.
1. Plan vooral veel online meetings in
Hoewel de meesten nu weer op kantoor mogen werken, kom je er nog prima mee weg om thuis te werken. Zijn er vaste dagen waarop je meetings met deze collega hebt staan? Plan die dag dan lekker een thuiswerkdag in.
2. Accepteer de situatie met deze collega zoals hij is
Je hoeft niet met iedereen beste vriendinnen te kunnen zijn in je privéleven. Het is namelijk heel normaal dat sommige persoonlijkheden een mismatch zijn met die van jou. Accepteer de situatie daarom zoals hij is, het zal een stuk makkelijker worden om het los te laten.
3. Tel tot tien
Dat is soms letterlijk nodig als je een ander niet kan uitstaan. Simpel trucje maar behoorlijk effectief. Ga niet overal tegenin (tenzij het echt nodig is) en voorkom onnodige ellenlange discussies. Laat het gewoon even gaan als het verder niet van invloed is op jullie werk.
Zou het toch een reden kunnen zijn om ontslag te nemen? Deze kleine test vertelt het je.
4. Neem afstand op de werkvloer
Kinderachtig maar wél effectief. Zorg ervoor dat je niet 24/7 bovenop elkaars lip zit. Simpelweg door niet naast elkaar jullie bureau in te richten. Zoek een andere ruimte of neem de nodige afstand van elkaar om niet in elkaars irritatiezone te kunnen zitten.
5. Geef elkaar naast ruimte ook de tijd
Soms heb je even nodig om te wennen aan een nieuwe collega en de ander ook aan jou. Leg er niet zo’n druk op. Jullie leren elkaar met de tijd ongetwijfeld beter kennen en begrijpen steeds beter hoe de ander in elkaar zit.
6. Ga het gesprek aan met deze collega
We doen toch een beroep op je volwassenheid, want je kan natuurlijk ook gewoon het gesprek aangaan met deze collega. Misschien worden jullie uiteindelijk toch nog work BFFS.