Geen speelgoed, maar deze bizarre designeritems vragen Upper East Side kinderen aan de kerstman
Het is bijna kerst en dat betekent dat ook in de New York het grootste cadeaumoment nadert. En waar je verwacht dat kinderen hun verlanglijstje vol met speelgoed hebben staan, zijn het vooral bizarre designeritems die op de wishlists van NYC’s rijkste kinderen prijken.
The New York Post deed onderzoek naar de meest begeerde items van de 8-jarige Blair Waldorfs en Nate Archibalds van de wereld. En dat is weinig PlayDoh, VTech en Barbier, maar veel Gucci, Moncler en Hermès.
Designeritems op verlanglijstjes
Waar wij Eerste Kerstdag en Tweede Kerstdag hebben, ziet het er in Amerika iets anders uit. Amerika heeft alleen ‘eerste kerstdag’, op 25 december. Kerstavond op 24 december wordt ook gevierd. Dit is de avond waarop Santa rondvliegt om de cadeaus te bezorgen.
Altijd al willen weten hoe kerst er bij rijkste gezinnen van New York uitziet? Nou, exorbitant dus. Manhattans elite doen hun cadeau-inkopen namelijk niet zelf, maar laten dit over aan een personal shopper. Amanda Sanders is zo’n personal shopper en deed bij The Post een boekje open over de wensen van kinderen vanaf acht jaar.
Gucci, Moncler en Hermès
Op de Upper East Side worden er geen onschuldige cadeaus gegeven. Kinderen vanaf acht jaar vragen de Kerstman om Moncler pufferjassen van €1300, UGG’s van €180, Charlotte Tilbury Magic Cream van €95, armbanden van Hermès van €670 en accessoires van Gucci en Louis Vuitton.
“These younger kids have the taste level of a 40-year-old woman, at least in Manhattan,” zegt Amanda Sanders. “The age of asking for a toy stops at 7 or 8. They’re into makeup. They’re into jewelry — not Disney, real jewelry. It’s all about labels, labels, labels. I’ve seen kids wear Balenciaga.”
All about social media
Volgens de ouders van de kinderen komen de bizarre wensen door social media. En dan vooral TikTok. Een van Amanda’s cliënten, de 36-jarige moeder Jasmina, vertelt “Instagram and TikTok are so big for the kids. They’re incredibly influenced. I’ve heard kids asking for Prada and Marc Jacobs bags. They’re also asking for the Louis Vuitton card holder, they put their ID in. Some of the kids like Burberry. A lot of the kids like a Gucci belt, Gucci wallet on a chain.”
Is het dan gek dat kinderen beïnvloed worden door wat ze online zien? Niet echt. Zegt dit iets over de tijd waarin we leven? Dat wel.