Dit verdien je als TikTokker met views, sponsordeals en donaties
Tiktokkers kunnen geld verdienen met views, sponsordeals en donaties. Die laatste inkomstenbron is controversieel, aangezien veel schenkingen op TikTok tot stand komen door urenlang te schooien bij vaak kwetsbare kijkers. We zetten ze allemaal voor je op een rij.
Toen wij jong waren, had je Chatroulette. Dat was een platform waarop je met een webcam in contact werd gebracht met een willekeurig persoon op aarde, die toevallig ook zat te chatrouletten. In theorie een superleuk idee. In de praktijk moest je 27 masturberende mannen weg klikken voordat je een iemand met kleren aan tegenkwam.
Veertien jaar later worden platforms als TikTok streng gecontroleerd op oneerbare content. Nu komen er andere dubieuze figuren door het afvoerputje omhoog gekropen. Voordat we het hebben over volwassen mensen die urenlang om geld bedelen voor een camera, behandelen we twee andere inkomstenbronnen op TikTok: views en sponsored content.
Hoeveel verdienen bekende Tiktokkers met views?
TikTok heeft een bedrag van één miljard dollar vrijgemaakt om creators te belonen voor succesvolle filmpjes. In Nederland levert dit maar voor een enkeling een maandbedrag op dat kan tippen aan het salaris van een buschauffeur.
Tot de meest bekeken contentmakers in Nederland behoren Bram Krikke en Nikkie Tutorials, maar verrassend genoeg moeten zij hun meerdere erkennen in André Rieu. Tegelijk is dit ook weer níet verrassend. De ster van de dirigent rijst in alle windstreken, terwijl Nikkie Tutorials en Bram Krikke makkelijk over straat kunnen in steden als Tokio, Mumbai of Vladivostok. De sketches van Bram en make-up video’s van Nikkie hoeven ze daar niet, maar André’s vertolking van The Second Waltz op het Vrijthof vinden ze prachtig.
Zelfs André Rieu verdient met zijn miljoenen views maar een bescheiden inkomen. TikTok keert tussen de 0,02 en 0,04 euro uit per duizend views, waardoor de Limburgse violist met een video met 2 miljoen views maximaal 80 euro opstrijkt. Zou hij er elke dag een maken, dan levert hem dit 2.400 euro per maand op. Kan hij nét een nieuwe stok voor zijn Stradivarius van kopen.
Hoeveel verdien je op TikTok met sponsordeals?
Een meer lucratieve manier voor Tiktokkers om geld te verdienen, is het maken van sponsored content voor bedrijven. Des te hoger de engagement rate van een Tiktokker (het aantal views, likes, comments en shares), des te interessanter hij of zij wordt om als influencer een kledingmerk, yoghurtdrink of vakantie naar Turkije aan te prijzen. Business Insider raamt de waarde van een gesponsorde video op zo’n 0,01 tot 0,02 euro per view. Dat is bijna net zoveel als TikTok per duizend views betaalt.
In de praktijk komt dit erop neer dat Tiktokkers vanaf een volgersschare van 1.000 voorzichtig kunnen gaan denken aan een sponsordeal. Insense, een Amerikaans platform dat geïnteresseerde bedrijven koppelt aan Tiktokkers, schat de verdiensten voor influencers als volgt in.
TikTokker | Verdiensten per gesponsorde TikTok |
---|---|
1.000 – 10.000 volgers | 4 tot 25 euro |
10.000 tot 100.000 volgers | 50 tot 200 euro |
100.000 – 1.000.000 volgers | 800 euro |
1.000.000 of meer volgers | 1.600 tot 2.400 euro |
Bron: Insense
Hoeveel verdienen Tiktokkers aan gifts en donaties?
Er lonkt nog een derde inkomstenbron voor Tiktokkers: schenkingen van kijkers. Dit is tevens de meest schimmige van de drie. TikTok-creators zijn in de regel niet heel loslippig over de bedragen die ze bijeen schooien bij fans, wellicht omdat ze wel aanvoelen dat dit niet de schoonheidsprijs verdient.
Dat zit zo: tijdens een livestream kunnen kijkers hun waardering laten zien voor streamers door ze digitale cadeautjes te geven. De goedkoopste gift is een roos. Die kost maar anderhalve eurocent. Een duurdere gift zoals een leeuw kost 250 euro.
Prima dat kijkers met een donatie hun waardering tonen voor de gratis content die een bekende Tiktokker maakt. Minder prima als een Tiktokker zijn bekendheid gebruikt om hun fans onder druk te zetten tot het doen van donaties. De meest gênante vertoning om zoveel mogelijk gifts van kijkers bijeen te bedelen, komt tot uiting tijdens een TikTok-battle. Hierbij strijden twee Tiktokkers tegen elkaar om in een bepaald tijdsbestek zoveel mogelijk views, likes en vooral donaties van kijkers te verdienen.