‘Doom spending’ is de reden dat Gen Z’ers in de toekomst een lege spaarrekening hebben
De wereld staat in de fik. Gevoelsmatig en – op sommige plekken – ook letterlijk. Gen Z’ers en millennials lijken zich hier het meest zorgen om te maken. Een financieel gevolg daarvan is doom spending. Maar werken we onszelf hier niet mee in de problemen?
Er lijkt elke week een nieuwe financiële crisis te zijn. Om het nog niet eens over de (dreigende) oorlogen en het klimaat te hebben. Gaan wij twintigers ooit nog een huis kopen? Gaan we nog kinderen krijgen? Het zijn vragen die spelen. En waardoor we ons nog iets afvragen: moeten we eigenlijk wel spaargeld hebben? In het teken van ‘fuck het ook allemaal’ jagen steeds meer jongvolwassenen hun spaargeld erdoorheen, op zoek naar een dopaminepiek.
Wat is doom spending?
Hoop is voor Generatie Z niet vanzelfsprekend. Op financieel vlak hebben zij de wind tegen – en dan ziet de wereld om hen heen er ook niet zo rooskleurig uit. Een gevolg daarvan is doom spending: het uitgeven van je geld, in plaats van te sparen, omdat je aan het doemdenken bent.
Mensen die het gevoel hebben dat hun financiële doelen onbereikbaar zijn en dat het geen zin heeft om te sparen, doen aan doom spending. Ze geven (te veel) geld uit aan dure spullen en herinneringen. Hun theorie: leef in het moment, omdat de voorspelling voor een welvarende toekomst somber is.
€€€ – De 52-weken spaarchallenge maakt sparen in dure tijden tóch mogelijk
Vooral het probleem van millennials en generatie Z
Hoewel 71 procent van de millennials en Gen Z aangeeft last te hebben van financiële zorgen, doet 43 procent van de millennials en 35 procent van de Gen Z’ers aan doom spending. Waarom het vooral deze generaties raakt? Omdat voor velen van hen een financieel gezonde toekomst onhaalbaar lijkt. Tel daarbij op dat social media de druk op geld uitgeven flink opvoert, dat online winkelen makkelijker is dan ooit, dat je achteraf mag betalen en je hebt een situatie waarin doom spending floreert.
Het digitale tijdperk alleen al, heeft jongere generaties vatbaarder gemaakt voor een extreme versie van retail therapy. Zoals we allemaal weten, is winkelen voor velen een coping mechanisme dat stress iets verzacht. Althans, voor heel even dan.
Niet zo onschuldig als het lijkt
Hoewel doom spending een manier lijkt om met stress om te gaan, bezorgt het je aan de finishlijn alleen nog maar méér stress. Lichtzinnig geld uitgeven uit wrok maakt het alleen maar moeilijker om financiële vrijheid te bereiken. En wat als je in de nabije toekomst iets van spaargeld nodig hebt, maar je rekening is leeg en Klarna krijgt ook nog €600 van je?
Hoewel het gemiddelde spaarbedrag van jongvolwassenen niet extreem laag is in Nederland, brengt doom spending financiële zekerheid wel in gevaar.
Hoe stop je doom spending?
Een negatief sentiment over je financiële toekomst halen we niet zomaar bij je weg. Wel geven we je een aantal tips die het moeilijker maken om snel geld uit te geven aan onnodige zaken. Maak de drempel voor een impulsaankoop zo hoog mogelijk.
Verwijder bijvoorbeeld de apps van je favoriete winkels en verwijder alle opgeslagen betaalinformatie van je computer en telefoon. Alles om maar niet binnen een paar klikken te kunnen bestellen. Daarnaast wil je jouw favoriete influencers ontvolgen. Want hoe vermakelijk ze ook zijn, ze beïnvloeden je ook in het doen van impulsaankopen. Schrijf je ook uit voor de nieuwsbrieven van je favoriete webshops. Hoe minder verleiding, hoe beter.