‘Ik kocht een elektrische bus van 90.000 euro om Europa rond te reizen’
De reisbranche heeft het tijdens de coronacrisis niet bepaald makkelijk gehad, maar ondanks dat heeft reisjournalist Sara juist haar beste omzet ooit gehaald in 2020. Dat zorgde ervoor dat Sara en haar vriend Jurrien de grootste aankoop van hun leven konden doen: een elektrische bus van 90.000 euro voor een epische rondreis door Europa. “Het is een groot avontuur”, vertelt ze aan NSMBL.
Elke week gaan we met iemand in gesprek over hun bijzondere geldverhaal. Deze week: Sara van Geloven, die samen met haar vriend Jurrien momenteel een Fiat E-Ducato aan het ombouwen is tot één van de eerste volledig elektrische grote camperbussen ter wereld.
Reisjournalisten tijdens corona
Sara en Jurrien zijn beiden reisfreelancers; zij schrijft en hij fotografeert reportages die vervolgens bijvoorbeeld in het tijdschrift Lonely Planet komen te staan. Als we in maart 2020 te maken krijgen met corona en de wereld stil komt te liggen, komt hun werk dat van de ene op de andere dag dus ook.
Toch wist Sara in 2020 meer dan een ton omzet te draaien. “Vlak voor de pandemie uitbrak, was ik begonnen aan een freelanceklus bij de reisapp Polarsteps”, vertelt ze. “Deze klus zou eigenlijk een paar maanden duren. Maar ja, ik kon toch niet op reis, dus ik kon het hele jaar voor Polarsteps blijven werken. Achteraf heb ik zoveel geluk gehad.”
Omdat de techwereld een stuk beter blijkt te betalen dan de printwereld, kregen Sara en Jurrien opeens veel meer financiële ruimte dan ze gewend zijn. “Ik had dikke inkomsten en omdat we niet op reis konden, niet de gebruikelijke uitgaven”, vertelt ze.
Elektrische bus kopen om Europa rond te reizen
De twee begonnen te dromen en kwamen al snel op het idee van een camper uit, om een epische rondreis te gaan maken door Europa. “In onze reisreportages laten we vaak zien hoe kwetsbaar de natuur is”, vertelt Sara. “Het begon steeds meer te wringen dat wij tegelijkertijd bijdroegen aan de CO2-uitstoot door zoveel te reizen.”
Sara en Jurrien kiezen er daarom zelfs voor een elektrische bus te kopen, de Fiat E-Ducato. Dit is de elektrische variant van de Fiat Ducato, de bus die het vaakst wordt gebruikt als basis voor een camper. “Deze variant was nog niet eens uitgekomen en daardoor peperduur”, vertelt Sara. Het stel legde 90.000 euro neer zonder ook maar de bus te kunnen uittesten.
Een flink bedrag en dan ben je er nog niet. Je moet de bus ook nog ombouwen naar een camper. “Eén van ons is heel handig”, zegt Sara lachend, als we vragen of het stel een beetje kan klussen. “Omdat Jurrien in een ver verleden Bouwkunde heeft gestudeerd en de Kunstacademie heeft gedaan, durfden we het aan. Ik ben zijn lieftallige assistente. Bovendien werk ik nog voor Polarsteps, terwijl hij fulltime aan de bus werkt.”
Het stel is van plan om in april te vertrekken. “Tot die tijd wonen we in bij mijn schoonouders”, vertelt Sara. “Dat doen we nu al maanden. De Fiat E-Ducato zou namelijk veel eerder uitkomen en we hadden ons huis al opgezegd met die planning in het achterhoofd. Maar vanwege corona en chipproblemen in de wereld, konden we de bus pas zes maanden geleden ophalen.”
Hoe duur is vanlife?
Maanden inwonen bij de schoonouders is natuurlijk niet ideaal, maar zorgt er wel voor dat Sara nu nog lekker kan sparen. Dat roept de vraag op: hoe duur is vanlife eigenlijk? Hoewel je dus wel een zak geld nodig hebt om een (elektrische) bus aan te schaffen, zullen de twee als ze eenmaal onderweg zijn weinig vaste lasten hebben. Omdat ze reportages gaan maken over hun reizen, komen er tegelijkertijd wel gewoon inkomsten binnen.
“Internet is natuurlijk heel belangrijk om ons werk te kunnen blijven doen”, zegt ze. “En omdat de bus nog gloednieuw is, zal de verzekering onze grootste kostenpost worden.” Tegelijkertijd kunnen ze in veel landen wildkamperen, waardoor je helemaal niets betaald om ergens te overnachten.
Bestemmingen die Sara en Jurrien willen bezoeken, zijn er genoeg. Van Spanje en Italië tot Scandinavië en Schotland. Ze willen dan ook minimaal een jaar in de camper wonen, werken en reizen. “Het is belangrijk dat we naar landen gaan waar we de bus kunnen opladen”, zegt ze. “Dat wordt nog wel een uitdaging, want van alle laadpalen in Europa, staat de helft in Nederland.”
“Het helpt dat Tesla nu de laadpalen openstelt voor andere elektrische auto’s”, vervolgt ze haar verhaal. “We willen ook echt aan slow travel doen, uit de rat race van het leven stappen en maximaal 100 kilometer per dag afleggen. Maar we hebben ook een thuislaadkabel. In het ergste geval kloppen we bij een boerderij aan.”
Benieuwd naar de reis van Sara en Jurrien? De twee delen hun avonturen via de blog Green Travel Journal en het Instagram-account @TheElectricCampervan.
‘Ik heb een side hustle als Twitch-streamer en verdiende in 2,5 maand 1.850 euro aan donaties’
Wil jij ook jouw bijzondere geldverhaal delen? Mail dan naar [email protected] o.v.v. ‘Bijzonder geldverhaal‘.