Fenna Brinkmann
Fenna Brinkmann Fashion 31 dec 2019
Leestijd: 4 minuten

Het afgelopen mode-decennium van 2010 – 2019 volgens ontwerpers

Als we nadenken over de afgelopen tien jaar, is er enorm veel veranderd. Zo ook in de mode, waar elk seizoen een nieuwe collectie op ons staat te wachten. Tijd om terug te blikken op de mode van het afgelopen decennium en modeontwerpers te vragen wat de hoogtepunten waren.

Want zeg nou eerlijk, het is best fijn om aan het eind van het jaar een beetje nostalgie naar boven te halen?

Mode in de jaren 2010 – 2019

De modewereld is enorm veranderd in de jaren 2010 tot 2019. Niet alleen kwamen er razendsnelle trends op, de volledige branche werd kritischer. Is het showsysteem nog geldig? Blijft detailhandel bestaan? Waar wordt kleding geproduceerd? Het zijn zomaar wat vragen die het afgelopen decennium centraal stonden en die nog niet volledig beantwoord zijn.

Niet alleen trends kwamen en gingen, ook grote modeontwerpers werden als sneeuw voor de zon ingewisseld. Elk seizoen stond er een nieuwe creative director te popelen om zijn eigen visie op het merk los te laten. Elke week leek een nieuw begin -of einde- van een trend, een merk of winkel en daarmee ging de mode in sneltreinvaart.

Trends van het decennium

In tien jaar verandert er veel en dus is het een mooi moment om alle trends van het afgelopen decennium weer terug te halen. In de afgelopen tien jaar namen we afscheid onze geliefde skinny jeans, verwelkomden we Instagram en verruilden we high heels voor comfy sneakers.

Athleisure en streetwear namen de overhand en ook zagen we veel politiek geladen kledingstukken. Zo lanceerde Dior een shirt met de tekst “We Should All Be Feminists” en werd er veel recycled materiaal gebruikt. Streetwear draait niet alleen om de looks, maar ook om de stem van diegene die ze draagt. Er werd meer gezegd met kleding in het afgelopen decennium.

De comfy-look is het boegbeeld van de afgelopen tien jaar. Alles mag wat losser, wijder en comfortabeler. We hoeven niet meer volledig gestyled over straat, een joggingpak volstaat ook. Onze tassen werden kleiner, onze rokken langer en sneakers werden extravaganter: een evolutie in de modewereld. LYST zette alle trends door de jaren heen op een rijtje.

decennium mode ontwerpers
LYST

Wat zeggen modeontwerpers?

Wij zijn natuurlijk niet de enige die terugblikken op het afgelopen decennium in de mode, ook grote modeontwerpers hebben hun herinneringen aan de afgelopen tien jaar. Er zijn genoeg invloedrijke modeontwerpers te noemen die de look van de jaren 2010 hebben vormgegeven, zo vertelde modeontwerper Dries van Noten tegen Vogue:

“For me bringing back the smiles and women of all different generations to the catwalk defines this decade. We made a picture after our 100 show in Paris, it was a celebration of 100 shows with an incredible mix of beautiful women that had walked our shows in the past.”

Modeontwerper Julien Dossena, van Paco Rabanne, voegt daar de opkomst van social media aan toe:

“It was my first Met gala with Michelle Monaghan, and we were hanging in the bathroom, and suddenly everyone was taking that mirror picture. It sums up for me the importance that social media and digital media took on in the industry in the last couple of years or so. A new way of depicting fashion, making it pop again. We laughed so much seeing our two faces in the back.”

Tenslotte voegde Michael Kors daar de intrede van de selfie aan toe:

“It has been the decade of social media, travel, and the rise of the selfie generation. I took a selfie of my husband and me in South Africa. Who would have ever dreamed that we would be able to self record every moment at any time, anywhere?”

Waar gaat de mode heen?

Aan alles komt een eind, zo ook aan het streetwear decennium. In de afgelopen seizoenen zagen we al een terugkeer richting een chiquere, meer gereserveerde look. We zagen de cardigan terugkomen, pasteltinten deden hun intrede, de kittenheel deed het weer helemaal en de miniatuur-tasjes van Jacquemus zijn niet aan te slepen. Het einde van athleisure en streetwear is voorbij en we gaan weer voor chic.

De invloed van sociale media blijft nog even bestaan: influencers blijven belangrijk in het bepalen van trends en populariteit van merken. De komende tien jaar zien er vooral heel mooi uit op het gebied van mode, denk aan vernieuwende collecties en de terugkeer van chique items. The future looks bright.

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen... toch?! Elke vrijdag in je mailbox.