Wij spreken de founder van Abel Odor over natuurlijke parfums, cadeautips én de nieuwste geur Black Anise
Het dragen van een heerlijk parfum maakt de dag en zorgt ervoor dat jij helemaal compleet de deur uit loopt. Je hebt waarschijnlijk een hoop geuren in je kast staan van grote bekende merken. Maar, deze geuren worden ook met chemische stoffen geproduceerd. Daarom blijven ze bijvoorbeeld ook zo lang op je huid hangen, eigenlijk niet écht goed voor je. Wij spreken met de Nieuw-Zeelandse (maar Amsterdam-liefhebbende) Frances Shoemack, de oprichtster van het natuurlijke maar ook zeker high-end en moderne parfummerk Abel Odor.
Ze vertelt ons alles over het opzetten van Abel, over wat natuurlijke parfums anders maakt én hoe je het beste een geur cadeau kunt doen aan iemand.
Alles over het ontstaan van Abel
Frances komt zelf uit Nieuw-Zeeland, maar heeft heel wat jaren in Amsterdam gewoont. Ze praat dan ook met bijzonder veel liefde over onze hoofdstad, waar ze heel wat mooie momenten heeft beleefd. Haar merk, Abel, spreek je dan ook uit op z’n Nederlands. “Met een kleine knipoog naar Abel Tasman,” vertelt Frances. “Hij was een Nederlandse ontdekkingsreiziger en hij was de eerste Europeaan die Nieuw-Zeeland heeft ondekt. Dus dat is een mooie link.” Tasmanië, het eiland naast Australië, is bijvoorbeeld genoemd naar deze beste man. Even een kleine historische fun fact tussendoor.
Frances heeft in totaal negen jaar in Amsterdam gewoond. Er zit dan ook nog een klein Abel-team in Nederland. Ook de productie wordt nog vanuit ons kleine kikkerlandje gedaan. “Ik mis een hoop aan het wonen in Amsterdam. Vooral de eerlijkheid, dat mis ik hier nu wel. Dan wil ik mensen soms gewoon door elkaar schudden en roepen ‘Vertel me wat je denkt!’, maar dat is gewoon anders in andere culturen.”
Zelf is Shoemack opgegroeid op een boerderij in Nieuw-Zeeland, met een yogalerares als moeder. Ze noemt het zelf een ‘holistische’ opvoeding. “Toen ik in Amsterdam woonde had je al heel veel mooie atuurlijke en organische skincare-producten, maar als het ging om parfum niks, zelfs niet bij de mooie en duurdere winkels. Dan moest je echt naar een biologische supermarkt, je werd dan meteen in een soort ‘hokje’ gestopt. Daarom ben ik Abel begonnen, omdat ik zo veel geef om het natuurlijke. Als ik dat niet had gedaan, had ik geen eigen merk opgericht. Maar, nu zijn we hier!”
Voor als je graag natuurlijke producten gebruikt, geeft om duurzaamheid maar toch ook graag mooie en moderne parfums in de kast hebt staan.
Wijn versus parfum
Voordat Frances Abel oprichtte, was ze een wijnmaker in Nieuw-Zeeland. Heeft die achtergrond nog handige tools meegegeven? “Ja dat denk ik zeker. Je bent toch continu bezig met geur en smaak waardoor je heel erg gedetailleerd kan ruiken. Klinkt misschien gek, maar het helpt zeker. Verder denk ik het niet, maar het helpt zeker met de manier van hoe wij naar dingen kijken En je durft ook over bepaalde geuren te praten. De Fransen hebben heel veel namen voor geuren, maar in de Engelse taal zijn er niet zo veel. We zijn heel erg gefocust op de ingrediënten en de verschillende combinaties, dat is bij andere parfumhuizen wel anders soms, daar gaat het toch vaak om het uiteindelijke product. Ze zeggen altijd: ‘Je kunt geen goede wijn maken met slechte druiven,’ en datzelfde geldt voor parfum. Alles moet kloppen!”
De uitdagingen van natuurlijk
Een product wat geheel uit natuurlijke ingrediënten bestaat, dat is natuurlijk prachtig. Maar.. het lijkt ons ook lastig. Want hoe maak je een parfum wat lekker ruikt, een luxe uitstraling heeft én ook blijft hangen? “Het is een dunne lijn, maar wij vinden dat een parfum niet dagen moet blijven zitten. Moet je nagaan wat voor chemische moleculen er gebruikt zijn om die geur te laten hangen. Maar.. natuurlijk als je voor een parfum betaalt wil je ook dat het blijft zitten. En dat lukt ons goed.”
“Het grootste issue wat we hebben is dat mensen vaak moeilijk met verandering om kunnen gaan. Toen we net begonnen dachten mensen dat het niet mogelijk was om zo’n natuurlijk, maar chique parfum te maken. Alle natuurlijke parfums die al bestonden roken meer naar essentiële oliën en wij wilden bewijzen dat het natuurlijk maar ook fancy en modern kon zijn.”
“Maar wat heel erg tof is, is dat de laatste 10 jaar zo veel meer research gedaan is naar natuurlijke producten dat er meer mogelijk is en dat er ook veel meer interesse omheen hangt. Alles wat wij gebruiken, begint als een ‘plant’. Alles komt uit de natuur.”
Hoe kan je het beste een parfum cadeau doen?
“Zelfs als je weet wat iemand lekker vindt qua parfum kan je het nog fout doen, haha. Ik wil eigenlijk altijd dat mensen de parfum eerst proberen. Ook met duurzaamheid in het achterhoofd, is het zonde als je iets koopt wat je niet gaat dragen. Als je iets cadeau wil doen is het altijd een klein risico. Maar.. er zijn een aantal ‘veilige’ geuren die eigenlijk iedereen wel lekker vindt.”
“Je moet ook een beetje naar het persoon kijken. Als diegene altijd hele nette, witte kleding draagt zorg dan ook voor een frisse, niet te zware geur. Het moet matchen met de persoon,” vertelt Frances.
Favoriete geur uit de eigen collectie??
“Green cedar is mijn favoriet, denk ik. Ik vind het lastig om te kiezen, maar als mij gevraagd wordt wat mijn favoriete geur is dan zeg ik altijd Green Cedar. Het voelt alsof ik thuis ben als ik die geur draag en dat gevoel is niet te evenaren. Toen we het lanceerden werd de geur niet zo goed begrepen, maar dat maakte ons niet uit omdat we het hadden gemaakt omdat wij het zo ontzettend fijne geur vonden. Maar na ongeveer zes maanden werd het opgepikt en vonden mensen het opeens ook lekker. Cyan Nori is onze bestseller, maar Green Cedar komt erna. En dat maakt me nog blijer, want deze komt echt uit ons hart.”
Black Anise Launch
In april werd de nieuwste Abel-geur gelanceerd, Black Anise. Een heel ander soort geur dan de bestaande collectie. Natuurlijke geuren worden namelijk vaak in het rijtje van ‘lichte, houtige en bloemige’ geuren gestald, terwijl Black Anise volledig het tegenovergestelde is. Als je houdt van de wat warmere, donkerdere geuren is dit echt wat voor jou. “Voor de lancering gingen wij naar Tokio,” vertelt Frances. “Het was een hele bijzondere week, we hebben heel veel persafspraken en natuurlijk organiseerden we ons eigen lauch event.”
“De geur is wat donkerder en wat moderner en ik voelde echt een match met Tokio, daarom gingen we daar heen. Wat ook nog bijzonder is aan deze geur, is dat heel veel ingrediënten die we gebruiken 2 tot 3 jaar geleden nog niet mogelijk waren in natuurlijke vorm. Daarom ben ik zo blij met dit parfum.”