Hoeveel mensen gebruiken nog Twitter of tegenwoordig X?
Twitter werd zo’n 18 jaar geleden opgericht. Het werd bekend als de site waar je bericht niet langer dan 140 karakters kon zijn, net als bij SMS. Ooit was het één van de populairste websites op het internet. Inmiddels zul je in je eigen kringen misschien gemerkt hebben dat er steeds minder actief gebruik maken van Twitter – of X zoals het nu heet.
Overname door Elon Musk
Iets langer dan twee jaar geleden kondigde de ondernemer Elon Musk aan dat hij Twitter wilde overnemen. Musk is de oprichter van onder andere de wereldwijd bekende bedrijven Tesla en SpaceX. Hij dacht vergelijkbaar succes te kunnen behalen met Twitter en nam het platform over voor 43 miljard dollar.
Na de overname heeft Musk veel veranderingen doorgevoerd bij Twitter. Het begon met de naam. Die werd veranderd naar “X”. Het logo van het blauwe vogeltje moest plaatsmaken voor een zwart kruis. Verder werd ook een heel groot deel van het personeelsbestand de deur gewezen. Misschien wel de meest ingrijpende veranderingen vonden plaats bij de contentmoderatie. Die werd onder leiding van Musk heel erg versoepeld, waardoor er ruimte werd gecreëerd voor meer extreme en haatdragende content.
Gebruikersaantallen nemen af
Al die veranderingen hebben nog niet hun vruchten afgeworpen. Tenminste, niet als we kijken naar het aantal gebruikers dat regelmatig inlogt op het platform. Volgens onderzoek is het aantal dagelijkse gebruikers van de X-app sinds november 2022 afgenomen met bijna 23%. Andere socialmedia-apps hadden het ook lastig, maar de daling van het aantal X-gebruikers is wel opvallend groot. Concurrent Facebook verloor in dezelfde periode bijvoorbeeld maar 0.6% van haar dagelijkse gebruikers.
Adverteerders trekken weg
Niet alleen het aantal gebruikers is flink afgenomen sinds de overname door Elon Musk. Ook veel adverteerders hebben besloten het platform voortaan links te laten liggen. Deze exodus van adverteerders heeft voornamelijk te maken met de versoepelingen op het gebied van contentmoderatie. Adverteerders willen hun reclames niet laten verschijnen naast extreme en haatdragende content, maar door de versoepeling van de contentmoderatie op X gebeurde dit wel steeds vaker. Het wegtrekken van adverteerders is een serieus probleem voor Musk, aangezien X voor haar inkomsten voor een groot deel afhankelijk is van de advertentie-uitgaven van adverteerders.
Dus – hoe gaat het nu met het platform?
Als je de laatste tijd het vermoeden had dat steeds minder mensen gebruik maken van X, dan klopte dat vermoeden. Na de overname van Twitter door Elon Musk heeft een groot deel van de gebruikers besloten niet langer actief gebruik te maken van het platform. Naast de appgebruikers zijn ook veel adverteerders vertrokken, wat de inkomsten van X niet ten goede komt.