In gesprek met Jeroen en Naut van Audio Obscura: ‘Uiteindelijk heeft alles met energie te maken, dat is by far het belangrijkste’
In het nieuwe jaar duiken wij met ‘NSMBL in de Nacht’ het donker in. De nacht heeft zoveel moois te bieden en wij Nederlanders zijn gezegend met zo’n rijke dance-industrie. Wij gaan in gesprek met mensen die onlosmakelijk verbonden zijn met het nachtleven en hier met passie over vertellen. Deze week spreken wij Naut Donders en Jeroen Fontein, die tien jaar geleden Audio Obscura startten.
Waarschijnlijk heb je al eens iets gehoord van hun feestjes, iets van de magische locaties gezien of ben je er al eens geweest – lucky you.
Audio Obscura staat bekend om hun unieke feesten op adembenemende locaties, denk aan het Rijksmuseum, het G-Star RAW hoofdkantoor (wij waren erbij tijdens ADE 2022), The Loft (een klassieker), Amsterdam Centraal en het Scheepvaartmuseum. Naast een karakteristieke locatie, weten ze ook nog de Champions League van de dancescene achter de draaitafels te krijgen. Wij spreken de oprichters van het geliefde Audio Obscura.
In gesprek met Jeroen en Naut, de founders van Audio Obscura
Tien jaar geleden sloegen Naut en Jeroen de handen ineen om Audio Obscura op te zetten. Allebei uit een andere tak van de industrie, maar dezelfde diepgewortelde passie voor muziek en sfeer.
Hoe is Audio Obscura ontstaan?
Jeroen: ”Het is ontstaan uit het idee om de elektronische muziekcultuur en de evenementen die daarbij komen kijken iets op te rekken. Tot het jaar 2010 was het nog geen genre dat zo groot is als nu, en eigenlijk ging het in de media altijd over de drugs en de ‘slechte’ kanten van de elektronische muziek. Festivals waren toen vol in opkomst, clubs waren er al een tijd en vanuit ons was er de gedachte om juist de muziek als cultuur iets verder te brengen. En dat hebben we gedaan door een combinatie te zoeken tussen een unieke locatie, daar een artiest neer te zetten en die de ruimte te geven, waardoor het publiek een andere ervaring krijgt.”
Heb je daar een mooi voorbeeld van?
Jeroen: ”Een goed voorbeeld is toen we in de beginjaren van Audio Obscura in het Concertgebouw evenementen organiseerden, waar we de dj op de plek van de dirigent hadden geplaatst. Daarmee lieten we zien dat de dj’s die eigen muziek maken, en daarmee een hele nacht vullen, eigenlijk de meest progressieve artiesten zijn – net als wat Mozart deed in zijn tijd. Dus ondanks dat wij zelf opgegroeid zijn in tijd van de clubs en festivals, vonden we wel dat er ruimte was om nog wat verder te gaan hierin.”
Wat is jullie achtergrond in het nachtleven, voordat jullie Audio Obscura startten?
Naut: ”Ik ben begonnen in clubs als Studio 80, als onder andere promotor. Daarna ook nog bij Welcome to the Future. Zo ben ik er een beetje ingekomen en dat was mijn startpunt.”
Jeroen: ”Ik managede dj’s voordat ik Audio Obscura startte. Ik had een bureau waar ik artiesten managede, daardoor had ik al veel gereisd over de wereld en veel van het vak gezien. Daarom hadden wij beiden veel ideeën over hoe we het anders konden doen.”
”De mate waarin ik werd gegrepen door elektronische muziek had zoveel impact en nam ik zolang mee. Ik leefde dat echt, was er dag en uur mee bezig. De hele dag, no matter what.”
Wat maakt dat jullie van het nachtleven jullie werk wilden maken?
Naut: ”Voor mij, en ik denk voor Jeroen ook, was het écht de muziek. De mate waarin ik werd gegrepen door elektronische muziek had zoveel impact en nam ik zolang mee. Ik leefde dat echt, was er dag en uur mee bezig. De hele dag, no matter what. Daarbij komt een grote ondernemersdrift. Als je dat samen laat komen ga je op zoek naar hetgeen waar je gepassioneerd over bent, om daarin te gaan ondernemen. Daar is bij mij de behoefte ontstaan. ”
Jeroen: ”Bij mij was het soortgelijk. Ik heb mezelf in mijn studententijd op een stoel gezet en gezegd ‘wat als ik nu 70 ben en ik kijk terug?’. De belangrijkste bevinding was dat mijn werk zo leuk mogelijk moest zijn – en dat werd muziek.”
”Vaak is het ook gewoon een gevoel. Soms lijkt een locatie op papier heel vet, maar voelen we de ruimte niet. We hebben ontelbaar veel locaties bezocht en iedere keer weer is het kijken of we er iets van konden maken. Maar het draait voornamelijk op gevoel.”
Wat maakt voor jullie een feest compleet?
Jeroen: ”Met unieke locaties dagen we artiesten uit, waardoor het publiek een unieke ervaring krijgt. Dat noemen wij een soort driehoek. Als die driehoek klopt, dan zijn we op de goede weg.”
Naut: ”Vaak is het ook gewoon een gevoel. Soms lijkt een locatie op papier heel vet, maar dan zien we het en voelen we de ruimte niet. We hebben ontelbaar veel locaties bezocht en iedere keer weer is het kijken of we er iets van konden maken. Maar het draait voornamelijk om gevoel.”
Hoe lastig is het om zulke unieke locaties te regelen?
Jeroen: ”Dat is soms heel lastig, zeker in de beginjaren. Er hing toen een verkeerd label aan elektronische muziek. Maar op gegeven moment zagen locaties, zoals het Rijks of het Concertgebouw, dat ze op deze manier ook nieuw publiek bereikten en positieve aandacht genereerden. Waardoor het nu steeds makkelijker is als wij aankloppen.”
Wanneer is voor jullie een feest geslaagd als jullie zelf op de dansvloer staan?
Jeroen: “Dat begint nog steeds bij de muziek, en daarna komt de ervaring erbij.”
Naut: ”Ja, ik kan bijvoorbeeld in een bos staan met een oké geluidssysteem, maar als daar een dj staat die iets nieuws doet en ik word gepakt door de energie, dan is het goed. Uiteindelijk heeft alles met energie te maken, dat is by far het belangrijkste. Wij hebben allebei al zoveel gezien en meegemaakt, waardoor iets wel echt heel goed moet zijn om ons te pakken – maar gelukkig gebeurt dat nog steeds. En daardoor weet ik dat ik goed zit.”
”Iedereen raadde ons af om aan deze missie te beginnen, maar wij dachten fuck it. Via een ambulance is hij tot het laatste moment aanwezig geweest bij die set, in een bed naast het podium. Die avond zal ik nooit meer vergeten.”
En wat was voor jullie de meest memorabele nacht?
Jeroen: ”Dat was het Rijksmuseum met Underworld.”
Naut: ”Ik heb dat met The Loft met Solomun, in 2018 was dat. Dat was een marathonset van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat en dat was zo’n buitengewone prestatie. Het niveau dat hij daar bereikte, vond ik zo vet. Maar goed, Underworld was voor mij ook heel bepalend. ”
Jeroen: ”De voorbereidingen voor die locatie, de mensen met wie we samenwerkten – voor ons was Underworld de grootste artiest met wie we hebben gewerkt – dat was voor ons heel inspirerend. Die nacht is daar erg veel gebeurd: er kwam pers van CNN en andere internationale namen. Die week kregen we een mail van een jongen die met zijn beste vriend naar de laatste show van Underworld zou gaan, maar die vriend was zo ziek dat hij niet lang meer te leven had, waardoor hij niet naar dat feest kon gaan. Ons feest zou de laatste keer zijn dat die jongen naar Underworld kon gaan. Iedereen raadde ons af om aan deze missie te beginnen, maar wij dachten fuck it. Via een ambulance is hij tot het laatste moment aanwezig geweest bij die set, in een bed naast het podium. Die avond zal ik nooit meer vergeten.”
Ook naar een event van Audio Obscura? Naut en Jeroen lanceerden Unfold Art, waarmee zij zich focussen op unieke ervaringen door middel van kunstige lichtinstallaties, die to 5 februari te zien zijn in de Gashouder in Amsterdam. Momenteel is SORA, de lichtshow van Unfold x NONOTAK, te zien in de Gashouder. Op 28 januari verandert SORA in een rave, met niemand minder dan Henrik Schwarz en Adriatique achter de decks.