In gesprek met Marieke van MUZE Skincare: ‘Volg je gevoel, maar zorg ook voor een goede onderbouwing’
In maart staat NSMBL in het thema van carriere en ambitie: het uitgewezen moment om in gesprek te gaan met vrouwen die hun dromen waarmaken. Marieke Hop (39) is zo’n vrouw. Na jarenlang in de cosmetica gewerkt te hebben, trok ze de stoute schoenen aan en startte ze met twee andere powerhouses MUZE Skincare. Met succes, want het merk is nu al geliefd door veel vrouwen.
MUZE is een Nederlands merk opgericht door powervrouwen die weten waar ze het over hebben, Marieke Hop, Miranda Balk en Liesbeth Kleermaker zijn de gezichten achter het merk. MUZE is ontwikkeld om gericht huidverjonging te bieden. Natuurlijk kan MUZE de tand des tijds niet tegenhouden, maar ze kunnen de ouder wordende huid en de wereld wel een stuk mooier maken.
In gesprek met Marieke Hop, co-founder van MUZE Skincare
Wij gingen in gesprek met Marieke over ondernemerschap, het waarmaken van je dromen en het samenwerken met familie.
Waar is het idee voor MUZE Skincare begonnen?
”Ik ben eigenaresse van een productiehuis, waar wij cosmetica voor allerlei internationale merken produceren. Als je produceert voor een ander, dan kan je nooit voor 100% doen wat jij denkt dat het beste is. Daarom wilde ik zelf een keer iets héél moois maken, dat aan veel van mijn persoonlijke eisen moest voldoen. Samen met mijn compagnons heb ik het daarom voor onszelf heel moeilijk gemaakt, maar dat heeft ook wel een bepaald vuur aangewakkerd.
We zijn zo vaak terug naar de tekentafel gegaan, omdat wat wij wilden bijna onmogelijk leek. Alle werkstoffen moesten ontzettend hoog zijn en dat werd opgegeven moment écht een ding – maar daardoor werd de passie alleen maar groter. Je wil iets extra’s neerzetten, naast hetgeen dat ik voor andere merken al deed.”
”Samen met mijn compagnons heb ik het daarom voor onszelf heel moeilijk gemaakt, maar dat heeft ook wel een bepaald vuur aangewakkerd.”
Hoe ben jij begonnen met ondernemen?
”Tot mijn 27e ben ik Marketing Manager en Commercieel Directeur bij Zwaluwhoeve geweest. Daar hebben we al eens een lijn opgezet en daar was ik heel blij mee. Via die samenwerking ben ik in contact gekomen met een productiehuis in Bulgarije, waar ik me kon inkopen. En die kans heb ik gegrepen. Toen is het begonnen en inmiddels zitten we in Nederland.
Ik wist altijd al dat ik zelf zou gaan ondernemen, de vraag was alleen wanneer. Toen het moment zich voordeed vond ik het wel even spannend, want het ging om een investering van veel geld. Verschillende mensen investeerde toen in mij – en dat moet je dan eens zien waar te maken. Gelukkig hebben we veel mensen om ons heen verzameld met veel kennis en konden we op die manier hard groeien.”
”We hebben vertrouwen in de digitale wereld van nu.”
Hoe zag het traject voor de lancering eruit?
”We hebben vijf jaar lang ontwikkeld, totdat we uiteindelijk de lijn konden lanceren. Het begint met een idee, dan ga je ontwikkelen en formuleren, en uiteindelijk ga je ook kijken naar het design en de marketing. In het begin hielden we ons bezig met het formuleren van het hoogst haalbare, om er vervolgens achter te komen dat de kostprijs gewoon veel te hoog is om bij retailers weg te zetten. Daarom kiezen we ervoor om zelf onze producten te verkopen in de MUZE webshop. We hebben vertrouwen in de digitale wereld van nu.”
Wat is er anders aan deze manier van werken, dan wanneer je voor een klant werkt?
”Normaal gesproken wordt er altijd een compromis gesloten. De werkstof wordt bijvoorbeeld 1% in plaats van 3%, om binnen een bepaald budget te blijven. Wij doen dat niet. We ontwikkelen echt vanuit ons doel, daarom hebben we er bewust voor gekozen om bij de retailers weg te blijven, zodat alle extra marges wegvallen. Dat is ook meteen een extra uitdaging, want we moeten zorgen dat de mensen ons weten te vinden.”
Hoe ziet het team van Muze eruit?
”We doen het met z’n drieën. Miranda is mijn compagnon bij Cosmetize, het productiehuis dat wij al 13 jaar draaien. De derde is mijn zusje, Liesbeth. Die is erbij gekomen omdat we iemand nodig hebben die we voor de volle honderd procent vertrouwen en die weet hoe je de dagelijkse gang van zaken goed laat verlopen. Liesbeth bleek daardoor de uitgewezen persoon. Daarnaast heeft zij enorm veel affiniteit met huidverzorging. Een paar jaar geleden is ze ernstig verbrand, waardoor de in het brandwondencentrum in Beverwijk heeft gelegen. Waarna zij zich helemaal heeft verdiept in het herstellen van haar huid, met veel succes.
Miranda is het meesterbrein, die weet alles van de ingrediënten. Die heeft toen samen met Liesbeth het hersteltraject opgepakt – en ineens zag ik wat een goed team dit was. We waren al zolang bezig, dus besloten we het vorig jaar definitief te maken en heeft Liesbeth ook geïnvesteerd.”
Hoe is het om met je zus samen te werken?
”Wat heel leuk is, is dat Miranda en Liesbeth erg op één lijn liggen. Waardoor ik automatisch degene ben die er iets meer tegenin gaat. Zij streven allebei naar het hoogst haalbare, wat ik alleen maar toejuich, maar soms kom ik ook met een haalbare grens. Anders kunnen wij de producten straks bij niemand wegzetten door de hoge kostprijs.”
Als je zaken doet met familie, kun je werk en privé dan gescheiden houden?
”Nee, dat loopt allemaal in elkaar door. Liesbeth en ik hebben altijd al paarden gehad samen, waardoor we eigenlijk van jongs af aan gewend zijn om alles samen te doen en taken voor elkaar op te pakken. Dat komt in het bedrijf nu ook erg goed van pas.”
”Wanneer het niet goed gaat is dat ook prima, van een beetje wrijving krijg je namelijk een beter eindresultaat.”
Jullie zijn met z’n drieën, hoe zorgen jullie ervoor dat de samenwerking soepel blijft lopen?
”We hebben allemaal onze eigen kwaliteiten en dat maakt dat het soepel gaat. Miranda weet alles van de ingrediënten en heeft een goed oog voor design, Liesbeth regelt alle dagelijkse gang van zaken en ik koppel alles samen en doe het commerciële gedeelte. En eigenlijk gaat dat heel goed. En wanneer het niet goed gaat is dat ook prima, van een beetje wrijving krijg je namelijk een beter eindresultaat. Ik merk nu juist dat we elkaar echt nodig hebben om het beste product te maken. Je prikkelen elkaar en laten elkaar op andere manieren nadenken. Dat vind ik heel mooi.”
Uit welk deel van je werk haal je de meeste voldoening?
”Ik houd van nieuwe producten, daar word ik heel blij van. Als een product af is, je weet dat het goed is en dat je net voor de lancering staat: dat vind ik het fijnste moment. Dan voel je die spanning.”
Geniet je op dat moment van zo’n lancering of ben je mentaal alweer met het volgende product bezig?
‘Nee ik geniet er echt van. Vooral op het moment dat ik de eerste bestellingen binnen zie komen en de eerste reviews geschreven worden. Wij weten wat we goede producten lanceren, maar wanneer dat op die manier bevestigd wordt is dat extra fijn.”
Wat zijn jouw doelen?
”Internationaal gaan. Dat zit er ook wel aan te komen en dat had ik niet zo snel verwacht, dat vind ik heel tof. Verder zou ik naast de anti-ageing lijn, ook voor andere huidtypes lijnen uit willen brengen.”
Wat is jouw ultieme tip aan jonge, ambitieuze vrouwen?
“Volg je gevoel, maar zorg dat je dat gevoel ook kan onderbouwen. Het is zo belangrijk om een plan te hebben, advies te krijgen van de juiste mensen en dat je jouw dromen financieel kan onderbouwen. Heb je een goed idee en kan je dat helemaal onderbouwen? Dan moet je gaan.”
Benieuwd naar MUZE Skincare? Neem een kijkje op de site om de producten te ontdekken.