In gesprek met Natasja Veenboer van Awakenings: ‘Er is de afgelopen 25 jaar veel veranderd, maar we behouden de ravesfeer’
In het nieuwe jaar duiken wij met ‘NSMBL in de Nacht’ het donker in. De nacht heeft zoveel moois te bieden en wij Nederlanders zijn gezegend met zo’n rijke dance-industrie. Wij gaan in gesprek met mensen die onlosmakelijk verbonden zijn met het nachtleven en hier met passie over vertellen. Deze week spreken wij Natasja Veenboer, managing director van Awakenings, die sinds de eerste jaren betrokken was bij de legendarische technofeesten.
Awakenings is zo’n gevestigde naam in de techno scene dat ze eigenlijk geen uitleg meer nodig hebben. Vanuit binnen- én buitenland trekken liefhebbers naar de feesten van Awakenings om de crème de la crème van de techno dj’s te zien op imposante stages. Maar was het in de beginjaren ook al zo groots en meeslepend?
In gesprek met Natasja Veenboer, managing director van Awakenings
Wij gingen in gesprek met Natasja Veenboer, zus van oprichter Rocco Veenboer, die sinds jaar en dag betrokken is bij het bekendste technoconcept ter wereld.
Zou je kunnen vertellen over het ontstaan van Awakenings?
”Het is begonnen in de Gashouder, daar werden de eerste feestjes gegeven vanaf 1993. Dat was iedere keer nog met een andere naam en andere line-ups, een paar keer per jaar. Vanaf 1997 heet het Awakenings. Toen was er een weekend met Pasen, daaruit is naam Awakenings, wat staat voor ‘wederopstanding’, geboren. Het was een mooi woord en het feest was succesvol, daarom is besloten dat dit de naam van het feest werd. Zo ging het volgende feest ook Awakenings heten en omdat techno een opkomende stroming was verkochten de volgende feesten uit. Dat is nu al 25 jaar geleden.”
En is die kwart eeuw goed gevierd?
”Met Pasen hadden we het 25-jaar-moment, dat vierden we met vier feesten in de Gashouder én een buitenfestival. Een passende viering voor Awakenings.”
”We proberen die ravesfeer er wel in te houden. We doen niet te veel licht aan in de Gashouder. Sponsoren willen het liefst allerlei lichtschermen met reclames, maar daar doen wij niet aan.”
Wat zijn de belangrijkste dingen die zijn veranderd in de afgelopen 25 jaar?
”Je ziet aan de oude foto’s vooral dat er in de afgelopen jaren onwijs veel is veranderd. Qua productie en techniek zijn er waanzinnige stappen gemaakt. Van een provisorisch wat neerzetten tot high tech stages. De logistiek is daarnaast ook tot in de puntjes verfijnd. Dat is wel het grootste verschil met toen.
De tijden zijn ook veranderd, vroeger was het van 23:00 tot 11:00. Behoorlijk lang, dus. Daar zag je wel dat de muziek in de ochtend wat meer up tempo werd – en daar zagen we ook dat de zaal de laatste uren leegliep. Nu doen we het tot 7 a 8 uur ‘s ochtends en dat houden een stuk meer mensen vol. Het was toen wat rauwer in de begintijd: er kwamen bijvoorbeeld druppels van het plafond en er lagen nog tegels in de Gashouder.
Nu is het een stuk gelikter, maar we proberen die ravesfeer er wel in te houden. Buiten de toffe lichtshows doen we niet veel licht aan in de zalen. Sponsoren willen het liefst allerlei lichtschermen met reclames, maar dat proberen we in te perken.”
Ben jij er vanaf de eerste feesten bij geweest?
‘Ja zeker, vanaf het eerste feest in de Gashouder was ik erbij. Dat was tijdens mijn studie en telde ik het geld, deed ik de gastenlijst en verkocht ik kaartjes aan de deur. Pas een paar jaar daarna ben ik op kantoor begonnen.”
Hoe denk jij dat het komt dat Awakenings inmiddels ook een internationaal begrip is?
”Het heeft een vlucht genomen met de ontwikkeling van het internet. We hebben vrij vroeg geïnvesteerd in een goede website, die ontwikkeld en beheerd werd door bevriende Awakenings-fans. We hadden hier ook een eigen forum, zodat er via via fans bij elkaar kwamen, nog voordat sociale media bestond. Toen zagen we al dat de buitenlandse bezoekers iets toenamen. Met de komst van social media enkele jaren daarna ging het helemaal viraal en groeiden de bezoekersaantallen enorm.
Ik merk zelf ook hoe bekend het is. In Marrakesh, in een soort luxe beachclub, raakte ik in gesprek met toeristen en toen ik vertelde dat ik in Amsterdam werkte vroegen ze meteen of ik Awakenings kende. Hoe toevallig?”
”Het is zo belangrijk dat de sfeer goed is. Dat voel je ook als je een rondje doet op het terrein. Vooral afgelopen voorjaar, toen ik een rondje maakte op ons eerste buitenfestival na twee jaar, zag ik al die blije mensen en daar moest ik bijna van huilen.”
Wanneer is voor jou een feestje echt geslaagd?
”Het is zo belangrijk dat de sfeer goed is. Dat voel je ook als je een rondje doet op het terrein. Vooral afgelopen voorjaar, toen ik een rondje maakte op ons eerste buitenfestival na twee jaar, zag ik al die blije mensen en daar moest ik bijna van huilen. Iedereen zat er lekker in en was aan het dansen – dat is gewoon te gek om met het team te creëren.
Een feestje is voor mij pas geslaagd als iedereen ook weer veilig thuis is. Ik houd altijd goed toezicht op de uitstroom en ga tijdens de festivals ook zelf in een geel hesje op de fiets zitten om te kijken of er nergens verdwaalde mensen zijn, zodat iedereen ook weer veilig thuiskomt.”
Welk feestje zal jij nooit meer vergeten?
”Dat laatste Easter Festival was er wel eentje waar ik bij tot tranen geroerd was. Dat kwam natuurlijk ook doordat het na corona was en we in korte tijd een behoorlijk hoogtepunt hebben neergezet. Dat hakte er qua gevoel wel in.
Daarnaast herinner ik me ook nog dat we ook ooit een zeppelin in de Gashouder lieten rondvliegen, wat vrij bizar was. Ik vroeg me af of dat wel goed ging en of het veilig was. Dat ging toen ook niet 100%, daarom hebben we het ook niet vaker gedaan. Maar het is wel onwijs leuk om naar terug te kijken.”
Ook dit jaar wordt Pasen weer goed gevierd bij Awakenings én hosten ze meerdere outdoor festivals. Check de site van Awakenings voor de agenda.