In gesprek met singer-songwriter Hannah Mae over ambitie: ‘Je weet in dit vak niet wat er op je pad gaat komen’
Deze maand staat NSMBL in het teken van carrière & ambitie en delen wij adviezen, verhalen en tips & tricks over dit onderwerp. Deze keer ging NSMBL in gesprek met singer-songwriter Hannah Mae. Hannah Mae brak door met haar nummer ‘Back to You’ en heeft momenteel een hit met ‘Wat wil je van mij’ samen met de Vlaamse zanger Metejoor.
Reden genoeg om met haar in gesprek te gaan en te vragen wat haar drijft.
In gesprek met singer-songwriter Hannah Mae over carrière en ambitie
In NSMBL’s carrière & ambitie-maand lichten wij belangrijke onderwerpen uit en beantwoorden we vragen, zoals ‘Wat trek je aan naar een sollicitatie?’ , ‘Hoe vraag je om salarisverhoging?’ en ‘Hoe profileer je jezelf als vrouw aan de top?’. In een interview met singer-songwriter Hannah Mae (24) vertelt Hannah Mae hoe zij van een jong meisje uit Drenthe is uitgegroeid tot een zangeres met een contract bij het label van Ilse DeLange.
Wanneer wist je dat je zangeres wilde worden?
“Vanaf kleins af aan wist ik al dat ik heel graag wilde zingen. Laatst vond ik een vriendenboekje terug waarin stond dat ik later zangeres of kapster wilde worden. Ik zing al zolang ik me kan herinneren, speel gitaar sinds mijn elfde en schrijf liedjes vanaf mijn zestiende. Vorige maand ben ik pas begonnen met zangles. Daarvoor deed ik altijd wat goed voelde en dat ging heel natuurlijk. Zo dacht ik er nooit te veel bij na en deed ik het gewoon. Nu ik liedjes schrijf, merk ik dat ik soms een ander bereik van mijn stem nodig heb. En daar komt zangles heel goed van pas.”
Hoe is de start van je carrière gegaan?
“Toen ik zestien jaar was, begon ik met nummers schrijven en die ben ik vervolgens gaan opnemen in de studio van mijn gitaardocent. We wilden die nummers graag gaan uitbrengen, maar mijn gitaardocent leek het een goed idee om mijn muziek te laten checken. Dit hebben we bij zanger en producer Daniel Lohues gedaan. Hij was meteen heel enthousiast en hij is bevriend met Ilse DeLange. Hij vroeg mij of ik er oké mee was dat hij mijn liedjes aan Ilse liet horen. Ilse is altijd een heel groot voorbeeld voor mij geweest, dus natuurlijk vond ik dit goed. Ook Ilse was gelukkig heel enthousiast. Vervolgens zijn we samen koffie gaan drinken en kort daarna kwam mijn debuutsingle ‘Back to You’ uit. Toen is het balletje gaan rollen.”
Je zei al dat Ilse een enorme inspiratie voor je is, waar haal je nog meer inspiratie uit voor je muziek?
“Voorheen schreef ik altijd hele persoonlijke nummers. Dan haalde ik mijn inspiratie echt uit eigen ervaringen. Op een gegeven moment was ik erg gelukkig in mijn leven, waardoor ik minder had om over te schrijven. Zo vind ik het lastiger om teksten te schrijven wanneer ik heel goed in mijn vel zit. Op een gegeven moment ontmoette ik het producersduo The Companions en ben ik samen met hen de Nederlandse weg ingeslagen. Met hen ben ik nummers gaan schrijven die gebaseerd zijn op verzonnen verhalen en dus niet vanuit mijn persoonlijke ervaring. Ik merk dat ik het fijn vind om mijn muziek op die manier te schrijven. Verder haal ik nog steeds heel veel inspiratie uit Ilse, zowel uit de manier waarop zij is als artiest maar ook hoe ze is als zakenvrouw. Dat vind ik ook bij Taylor Swift.”
Welk advies zou je iemand willen geven met dezelfde dromen als jij?
“Mijn advies zou zijn dat je gewoon lekker door moet gaan en vooral het plezier erin moet behouden. Het gevoel van ‘moeten’ is in ons vakgebied niet goed. Je weet in dit vak niet wat er op je pad gaat komen. Vandaag kan alles tegen zitten en heb je het gevoel dat niemand naar je muziek wil luisteren en morgen kan er ineens een hele gave aanvraag binnenkomen. Blijf vooral doorgaan en plezier houden in wat je doet.”
Zit je wel eens met je handen in het haar en wat zijn je tips om daar doorheen te komen?
“Op een gegeven moment merkte ik dat het schrijven van muziek me niet meer zo makkelijk afging. Ik raakte mijn inspiratie kwijt en begon het ook minder leuk te vinden. Wanneer er een schrijfsessie ingepland stond, dacht ik: ‘wat moet ik in hemelsnaam gaan verzinnen vandaag’. Ook legde ik de lat heel hoog voor mezelf, waardoor ik gefrusteerd raakte als het niet ging zoals ik wilde. Door The Companions en een nieuwe techniek kwam ik hier overheen. Die techniek was dus om niet meer vanuit eigen ellende te schrijven, maar juist fictieve verhalen te verzinnen. Mensen vinden dat ook leuk om te horen en kunnen eraan relateren, ook al is dat niet per se voor mij waargebeurd.”
Heb je ooit een tip of advies gekregen van een andere muzikant die je nog altijd in je achterhoofd houdt?
“Wat ik ooit van een schrijver in Nashville heb meegekregen, is het gebruiken van een no judgement zone bij het schrijven van liedjes. In een document maak je een horizontale lijn. Boven de lijn schrijf je de tekst zoals hij uiteindelijk moet zijn. Onder de lijn is een no judgement zone waar je alles neer kunt zetten wat je denkt zonder dat iemand erover oordeelt. Dat vond ik een hele fijne tip die ik nog steeds gebruik. Het helpt bij mijn perfectionisme.”
Is er iets binnen de muziekindustrie wat je is tegengevallen?
“De zakelijke kant ervan. Zo vind ik de muzikale kant, het samenwerken en het sociale erg leuk. Maar ik ben zelf niet zo zakelijk ingesteld en ik kan ook nogal een people pleaser zijn. Zelf heb ik een manager die zich bezighoudt met het zakelijke aspect en een team dat mij onwijs goed begeleidt. Zo kan ik me bezighouden met de creatieve, leuke kant.”
Als je een ander beroep zou moeten kiezen, wat zou dat dan zijn?
“Dan zou ik docent basisonderwijs zijn, want ik heb de PABO gedaan. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet zoveel zin heb om daar naar terug te gaan. Een ander creatief beroep lijkt me dan misschien leuker, zoals kapster of make-upartiest.”