In gesprek met Trinny Woodall over hét geheim van succesvol ondernemen
Trinny Woodall werd wereldwijd beroemd door haar stylingprogramma’s met Susannah Constantine, maar zo’n 5 jaar geleden gooide ze het roer om. Ze startte met een beautymerk dat inmiddels eveneens de wereld aan het veroveren is. Speciaal voor NSMBL’s beautymaand gingen we met haar in gesprek.
Van auteur, mode-expert en tv-presentatrice tot beauty-ondernemer.
Trinny Woodall: van tv-stylist naar beauty-ondernemer
Trinny Woodall is voor velen een bekend gezicht in de media. De meesten zullen haar, in eerste instantie, herkennen van de tv-programma’s die ze tussen 2001 en 2010 maakte samen met Susannah Constantine. Trinny en Susannah gingen in hun programma’s de straten op om vrouwen te zoeken die (wat hen betreft) wel een make-over konden gebruiken. Na hun gezamenlijke succes startte Trinny met iets nieuws, een make-up en skincare merk, genaamd Trinny London.
Trinny groeide in de loop der jaren uit tot een populaire tv-persoonlijkheid, maar worstelde al jaren met een onrustige huid. Zo’n 5 jaar geleden vond ze het tijd voor actie. Ze ontwikkelde een skincarelijn, Trinny London, voor de jonge vrouwen die haar struggles van een slechte huid herkennen. Zo wil ze iedereen tools geven om op hun best te kunnen zijn. Nu, zo’n vijf jaar later, is haar merk wereldwijd verkrijgbaar en wordt het gezien als het snelstgroeiende beautymerk van Europa. Een flinke prestatie die je niet van de een op andere dag bereikt, helemaal in de beauty-industrie die momenteel overladen wordt met nieuwe merken en producten. We spraken met Trinny over hoe zij dit voor elkaar heeft gebokst.
Je hebt sinds het bedenken van Trinny London een enorme groei doorgemaakt. Hoe ben je gekomen waar je nu bent?
“Ondanks dat ik eerst veel andere banen heb gehad, heb ik altijd al ondernemer willen zijn. Als kind was ik al reuze fanatiek met een limonadekraampje op straat. Al sindsdien zijn er drie dingen die ik altijd probeer te onthouden. Nooit opgeven, geen nee als antwoord accepteren en vertrouwen dat ik iets maak dat anderen helpt.”
Hoe heb je jezelf voorbereid op ondernemerschap?
“Heel simpel: niet. Je kunt je niet voorbereiden op ondernemerschap, het is een steeds evoluerend leertraject. Ook kun je jezelf niet voorbereiden op de hoeveelheid zelfmotivatie die nodig is om vol te houden. En zelfmotivatie is precies hetgeen dat je in de vroege dagen van ondernemerschap het allermeest nodig hebt, want aan de start sta je er alleen voor.”
Hoe is het om het gezicht te zijn van je eigen beautymerk?
“Ik ben al meer dan twintig jaar in de publieke belangstelling. Eerst als journalist, erna vooral op televisie en nu als gezicht van mijn merk. Ik merk dat mensen me nog nooit op zo’n positieve manier hebben benaderd als nu en dat voelt als een cadeautje. Doordat we iets doen en maken dat mensen helpt zijn mensen erg enthousiast als ze me ontmoeten.”
Ben je nog steeds betrokken bij elk onderdeel van het merk?
“Alleen nog bij de onderdelen waarbij het nodig is dat ik betrokken ben. Gedurende de afgelopen vijf jaar waarin we uitgegroeid zijn naar een business met 220 mensen heb ik geleerd dat ik niet bij elke meeting kan zijn. Het meest belangrijke voor het bedrijf nu is dat ik de dingen doe die anderen niet kunnen doen. En dat is goed, want meestal kunnen anderen het juist beter omdat ze precies om hun skills zijn aangenomen.”
Welk advies zou jij willen geven aan iemand met even grote dromen als jij?
“Ga ervoor en weet dat je je nooit meer uitgedaagd, meer geïnspireerd, vermoeid of extatisch zult voelen. Dat is het namelijk allemaal tegelijkertijd.”
April staat in het teken van beauty: dit zijn de favoriete beautyrituelen van de NSMBL-redactie