Geuren met karakter: deze ingrediënten worden steeds populairder in parfums
De parfumindustrie is constant in ontwikkeling – wat ook precies de reden is dat geuren blijven ruiken die ons verrassen. Nieuwe grondstoffen worden getransformeerd tot krachtige geurnoten. Dit proces is altijd in volle gang, wat de parfumtrends ook constant in beweging houdt. Wat hebben de parfumeurs deze zomer voor ons in petto? Wij hebben het erover met Jannita Jáuregui van Skins Cosmetics.
Als we het hebben over parfum, dan is Skins wel hét adres in Nederland. Met een gepassioneerd team van experts ontdekken zij het ene na het andere onderscheidende parfumhuis.
Wij gingen in gesprek met Jannita, die op de hoogte is van alle nieuwste ontwikkelingen wat betreft geur. Echte trends zijn er volgens haar niet in de parfumindustrie, maar er is wel een bepaalde afslag die veel parfumeurs nemen: gedurfd, zwoel en floraal.
Deze zomer staat in het teken van dare to wear parfums
Een duidelijke trend die al lange tijd gaande is, zijn de clean girl parfums. Geuren die je laten ruiken naar schone was. It-girls als Sofia Richie hebben hier een flinke rol in gespeeld, met hun clean girl aesthetic. En hoewel deze geuren zeker populair blijven, is er nu ook een tegenbeweging. Want je hoeft niet alleen maar schoon te ruiken, je mag ook een kenmerkende geur uitdragen.
Jannita stelt dat veel nieuwe parfumlanceringen florale en gedurfde elementen bevatten. ”Ik zie nu aan de lanceringen dat er enerzijds clean, transparent, musky en soapy geuren in trek zijn. Maar anderzijds staan nu best wel de florale, explosieve, sensuele geuren centraal” legt Jannita uit. ”Mensen zoeken steeds naar meer personality in een geur. Iets dat je niet iedere dag draagt, maar wel naar een diner, date of feest.”
Bij zo’n uitgesproken parfum komen specifieke ingrediënten en geurnoten kijken. ”Je ziet best wel veel parfumhuizen nu met weer met tuberoos komen, en met jasmijn, wat best wel klassieke ingrediënten zijn. Maar ze zoeken nu wel echt een moderne twist” aldus Jannita. ”Daarnaast zie je ook best wel veel fruity parfum, waar heel veel kers in voorkomt, zoals in de nieuwste lancering van Juliette has a Gun. Dat maakt het ook wel weer heel mooi om te zien, dat mensen steeds meer dare to wear fragrance willen dragen.”
De geuren van dit seizoen
Oké. Sensueel, speels en gedurfd, dus. Er zijn verschillende geuren die, allemaal op hun eigen manier, erg dare to wear zijn. Skins’ Education Manager Jannita tipt de volgende vijf geuren.
Juliette has a Gun – Juliette | €135 (100 ml)
Maison Crivelli – Tubéreuse Astrale Extrait de Parfum | €200 (50 ml)
MARC-ANTOINE BARROIS – Tilia | €190 (100 ml)
Pantomime – ACT 4 | €195 (100 ml)