In gesprek met: Giorgia Lupi, die bijzondere mode ontwerpt op basis van data
Er is een nieuwe generatie creatief talent in opkomst in Nederland. Onbevreesde creatievelingen die iets te vertellen hebben. De creatieve sector is echter een ingewikkelde, nog altijd redelijk besloten wereld. Daarom willen wij in de rubriek ‘In gesprek met’ deze ondernemende creatievelingen een podium bieden. Deze keer: een interview met data-analyst en ontwerper Giorgia Lupi.
In gesprek met
Bij NSMBL hebben we creativiteit, individualiteit en feminisme hoog in het vaandel staan. Binnen deze rubriek interviewen we inspirerende mensen om hun verhaal te horen. Van kunstenaars tot ondernemers, alle soorten creatievelingen komen voorbij.
Giorgia Lupi
De naam Giorgia Lupi zegt je misschien niet direct iets, maar we kunnen je een ding vertellen: deze vrouw is gróót. Sinds een lange tijd tekent Giorgia op basis van data. We spraken haar vanwege de recente samenwerking met & Other Stories, waarvoor ze een collectie ontwierp op basis van een hele hoop cijfers die ze jarenlang heeft verzameld.
Haar ongebruikelijke manier van ontwerpen en fascinatie voor data heeft haar heel ver gebracht. Onze eerste vraag luidt natuurlijk waar deze fascinatie precies vandaan komt. “Zo lang ik me kan herinneren, ben ik een verzamelaar geweest. Als kind verzamelde ik random spullen en die groepeerde ik dan in mapjes. Ik haalde zo veel plezier uit het verzamelen en orderen van objecten, dat ik denk dat daar mijn fascinatie is gestart.”
Daarnaast vertelt Giorgia dat ze erg visueel is ingesteld, wat natuurlijk ook helpt bij het ontwerpproces én bij het vertalen van data. Ze heeft altijd pen en papier nodig om haar gedachten, ideeën en projecten op orde te krijgen. Ontwerpen vanuit data was hierdoor dus een logische stap.
Van data naar patronen
Maar hoe gaat Giorgia Lupi nou precies te werk? Wij kunnen ons nog niet echt inbeelden hoe je van een dataset aan cijfers een patroon ontwikkeld. Giorgia licht toe: “Ik start altijd met mijn omgeving als inspiratiebron. Ik kijk hierbij altijd naar wat ik mooi vind aan mijn omgeving en stel mezelf de vraag waarom dat zo is. Het grootste deel van de tijd voel ik me aangetrokken tot beeldtaal. Als het beeldend werkt, dan werkt het ook in patronen.” Giorgia haalt inspiratie uit alle soorten omgevingen: van abstracte kunst tot muzieknoten en architectuur.
Volgens Giorgia kunnen we nog veel leren van data. In de afgelopen jaren heeft ze gewerkt aan een nieuwe visualisatie van datasets en probeert ze mensen enthousiast te maken voor dit onderwerp. After all: data is macht.
Giorgia Lupi kan als geen ander data vertalen naar werkvelden die anders geen raakvlak zouden zien, zoals mode-ontwerpen. Ze vindt het interessant om data te vertalen naar kledingstukken en patronen die daardoor een bepaalde boodschap met zich meedragen en met een reden zijn gemaakt.
Samenwerking met & Other Stories
Giorgia Lupi heeft inmiddels een succesvolle samenwerking met & Other Stories erop zitten, waarbij ze een capsule collectie ontwierp op basis van data – hoe kan het ook anders.
De connectie tussen data en de & Other Stories collectie? Die is niet zo simpel uit te leggen. Alle patronen en elementen uit de collectie zijn gebaseerd op een datapunt; van kleuren tot vormen en lengtes.
Voor deze collectie gebruikte Giorgia een dataset gebaseerd op drie inspirerende vrouwen: Ada Lovelace (de eerste programmeur ooit), Rachel Carson (biologe en de eerste milieu-activiste) en Mae Jemison (eerste gekleurde vrouw in de ruimte). Voor alle drie de dames verzamelde Giorgia een dataset met hun grootste prestaties. Deze data gebruikte ze vervolgens om designs op te baseren. Die designs en patronen zie je weer terug in de collectie, zoals op de truien en blouses.
Het verhaal achter de collectie gaat dus over hoe verschillende vrouwen in verschillende tijden belangrijke grenzen doorbraken en vochten voor gelijkheid. Kortom: mode met een missie.
Lees ook: Moet je zien: deze tentoonstelling gaat over 100 jaar vrouwenkiesrecht