Karlijn van Spankeren
Karlijn van Spankeren Beleggen 21 sep 2023
Leestijd: 2 minuten

Investeren in modemerken: ga je voor Hermès of juist voor H&M?

We geven toe: als we shoppen, dan doen we dit meestal bij merken in het middensegment. Maar als het om investeren gaan, dan blijkt dat je beter een stukje van een luxemerk kunt kopen. Uit onderzoek blijkt dat beleggen bij designermerken een lucratieve zaak is.

Disclaimer: Beleggen brengt risico’s en kosten met zich mee. Je kunt je geld laten groten, maar je kunt ook jouw inleg of een deel ervan verliezen.

Designeritems als investering

Nu we midden in het Fashion Week-seizoen zitten, met Parijs als volgende stop, analyseerde handelsplatform eToro de prestaties van luxemerken zoals Louis Vuitton en Hermes en zet deze af tegen moderetailers in het middensegment zoals H&M, Zara en Zalando, en hoe dit soort merken het op de beurs doen.

Hoewel je niet snel een Louis Vuitton of Hermès Birkin-bag aanschaft, blijkt dat beleggen in deze merken de laatste jaren een slimme investering was. Luxemerken doen het namelijk beter dan de merken in het middensegment.

Welke merken renderen het beste?

Dus, in welke merken kunnen we het beste ons geld stoppen? eToro maakte een handig overzicht, waarmee ze in één klap laten zien welke merken een slimme zet zijn.

Uit de analyse blijkt dat een aandeel in het luxesegment in de afgelopen vijf jaar meer dan vier keer zoveel rendement opleverde dan hun betaalbaardere tegenhangers. eToro creëerde twee segmenten: Luxury en High Street. De top tien luxemerken laat een groei van 90% zien over de afgelopen vijf jaar, ten opzichte van een bescheiden groei van 23% voor het middensegment.

Modereuzen LVMH en Hermès zijn de grote winnaars en plukken de vruchten van hun sterke merken, wat herkenbaarheid biedt, prijszettingsvermogen en loyale klanten. In de afgelopen vijf jaar is de beurswaarde van LVMH met maar liefst 163% gestegen, Hermès steeg met een duizelingwekkende 241%. Zij worden gevolgd door Dior, Mocler en Prada.

Designermerken investeren
ETORO

Jean-Paul van Oudheusden, marktanalist bij eToro zegt: “LVMH’s groeide als luxemerk uit tot het meest waardevolle bedrijf van Europa. Het bewijst hiermee de blijvende allure van luxemerken, zelfs te midden van economische onzekerheid en stijgende kosten in levensonderhoud. De impact van de gemiddelde koopkrachtdaling gaat aan de luxemerken voorbij, die meer concurreren op status en uitstraling dan op prijs.” 

Wil jij investeren om jouw geld te laten groeien, maar weet je niet zo goed hoe? Wij zetten hier de meest toegankelijke apps op een rij.

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen... toch?! Elke vrijdag in je mailbox.