Thuis is het nieuwe uit: waarom Gen Z liever op de bank zit dan in de club
Toen de pandemie in 2020 uitbrak, werden we gedwongen om het thuis leuk te maken. Maar we wisten wel: zodra de maatregelen stoppen, belandren we in een renaissance van drank, feesten en hedonisme – daarmee zaten we er flink naast.
Het leek er heel even op dat 2024 het jaar zou zijn dat we afscheid namen van de matcha-en-pilates-cultuur, maar niets bleek minder waar. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat het grootste deel van de jongvolwassenen het liefst thuis hun weekenden spendeert. Wij dachten dat onze leeftijd (mid twenties here!) ervoor zorgde dat onze vrienden steeds minder uit wilden – of is er toch een andere oorzaak?
Liever thuis afspreken
Gisteren kregen we een persbericht binnen van fritz-kola waardoor ineens het kwartje viel. Wij worden niet oud, maar uitgaan is uit. Uit onderzoek* blijkt dat bijna de helft (48,3 procent) van de jongvolwassenen (lees Gen Z’ers en Millennials) liever bij iemand thuis afspreekt in het weekend, dan ergens in een club of café.
Op de tweede plek in de lijst ‘favoriete activiteiten op een weekendavond’ staat serie kijken met 16,1 procent van de stemmen en pas daarna komt uitgaan naar een club of bar met 12,8 procent van de stemmen. De overige mensen komen het liefst alleen tot rust, gaan op tijd naar bed of gaan sporten. Wij lezen hier resultaten die onze 16-jarige zelf behoorlijk saai had gevonden.
@stephboloutis won the lottery 💌🐈⬛ #saturdaymood #cosyvibes #cosyhome #homebodylife #homebody #fyp
COVID heeft ook naderhand nog invloed
Steeds meer jongeren zoeken dus het plezier in huislijke setting en dat is helemaal niet zo gek. De groep die opgroeide in tijden van lockdowns wist niet beter. Bij iemand thuis afspreken met een groepje van zes en een fles wijn was het hoogst haalbare. En daardoor zijn velen er ook het fijne van in gaan zien.
Ander onderzoek van het RIVM laat zien dat jongeren zich tijdens de pandemie hebben aangepast aan een rustiger en meer introvert leven. Sommigen hebben minder sociale connecties behouden en ervaren moeite met het oppakken van oude vriendschappen. Ook de ervaring dat hun “sociale batterij” sneller leeg is, wordt vaker genoemd.
Onrust in grote groepen
Ook heeft de pandemie ervoor gezorgd dat jongeren meer tijd thuis doorbrachten en nieuwe manieren vonden om zich te vermaken, zoals streamen of creatieve hobby’s. Dit lijkt in sommige gevallen doorgezet te zijn, met de nadruk op comfort en ontspanning.
@emilyrogs girls night idea: diy paint and sip 🎨🥂 set up with me ✨🍊 #girlsnight #aestheticvibes #hostingideas #paintandsip
Hoewel hybride werken en leren als positief wordt ervaren, hebben jongeren aangegeven dat grote sociale groepen minder aantrekkelijk zijn geworden, wat hun voorkeur voor rustige weekenden kan versterken.
Geen Brat Autumn, maar gewoon weer Dry January
Niet alleen wat betreft sporten en voeding doen we gezond. Ook wat alcohol betreft, is er flink geminderd. Nuchter leven is niet langer iets voor in januari, maar voor in alle twaalf maanden van het jaar. Het onderzoek van fritz toont aan dat bijna de helft van de Nederlanders (48,5 procent) aangeeft zichzelf even goed te vermaken tijdens sociale gelegenheden zonder alcohol te drinken.
It-girls laten zich niet langer gaan in nachtclubs. Geen lifestyle á Serena van der Woodsen op de socials, maar matcha bij CAFECITO en Pilates bij PLTS op de zaterdagochtend. Waar Paris Hilton en Lindsay Lohan in 2007 op de voet gevolgd werden om hun extravagante levensstijl waarin de champagne rijkelijk vloeide, is dat niets om na te streven. Nu wordt toch duidelijk dat Charlie XCX niet een nieuwe trend zette, maar juist een tegengeluid bood op de wellness-trend die gaande is. Tot zo ver Brat Summer.
*Uitgevoerd via Factsnapp in november 2024, onder 500 respondenten in Nederland van 16-39 jaar.