Karlijn over Threads: ‘Ik hoop dat dit de braindump wordt die Twitter in 2013 was’
Gisterenmiddag werd Meta’s app Threads beschikbaar in Europa. Iets waar ik best enthousiast over ben. Niet omdat het zo vernieuwend is – want het is eigenlijk een soort Twitter 2.0 –, maar omdat ik benieuwd ben hoe we ons met z’n allen gaan gedragen op dit platform. Ik hoop gezellig.
Zo snel mogelijk knalden de eerste gebruikers hun eerste Thread (noem je dat zo?) eruit. Bij de een was ‘ie meteen raak, bij de ander een beetje cringe. Wat ik al snel merk is dat mensen deze app aangrijpen om een nieuwe of andere versie van zichzelf te etaleren. Een soort digitale schone lei.
Tegelijkertijd is het ook mega onwennig. Ondanks dat mensen met zelfvertrouwen beginnen te posten, weet ook niemand écht een houding aan te nemen. Het is een beetje alsof we met z’n allen op een nieuw feestje zijn, waarvan niemand weet of dit nou heel leuk of heel kut wordt. Maar toch bestellen we allemaal vol goede moed dat eerste drankje.
Een braindump á la 2013
Waar ik eigenlijk op hoop, is dat Threads de braindump wordt die Twitter in 2013 was. Je weet wel, de plek waar je deelde dat je van 08:00 tot 14:00 school had. Waar je deelde dat je ging douchen. Waar je je puberale ergernissen de wereld in schreef.
Nu we allemaal ouder zijn, lijkt het me heerlijk om die tijd weer nieuw leven in te blazen. Ik hoef mijn oude schoolvrienden niet te spreken. Maar ik wil wel weten hoe lang ze werken, waar ze eten en hoe ze over het leven denken. Ik hou nu eenmaal van online creepen – en van prikkels. Net als dat Rosa uit ‘Hoe overleef ik?’ dit najaar een vervolg heeft gekregen, krijgen wij dat ook. Ik heb er zin in.
Wordt dit verhandelbaar?
Misschien is deze app een blijvertje, misschien bloedt de discussie na een paar weken dood. Ik weet het nog niet. Maar áls deze app blijft, ben ik (als mediamaker) benieuwd hoe lang de posts authentiek blijven. Want wat gebeurt er als hersenspinsels ineens marketable worden? Kan je dan écht schrijven wat je denkt?
We zagen het gebeuren met TikTok. De plek persoonlijke en ongepolijste content aanslaat. In de begindagen een speelplaats (en voor velen nog steeds wel), maar nu een plek waar gesponsorde campagnes worden gedraaid voor bedragen waar je steil van achterover slaat. Gaat Threads ook die kant op? We gaan het meemaken.