Lindsay van der Looij zette skincaremerk LABAREAU op en deelt tips voor beginnende ondernemers
Lindsay van der Looij is een bekende naam in de beautywereld. Op jonge leeftijd wist ze al welke kant ze op wilde en begon ze met werken bij luxe parfumeriezaken. Toch wilde ze meer, waarna ze naar Amsterdam verhuisde en met KNAP Skincare twee vestigingen opende in de hoofdstad. KNAP is verruild voor BLOY en inmiddels heeft Lindsay haar eigen skincaremerk LABAREAU opgericht, waarmee ze innovatieve en luxe skincare introduceert.
We spraken Lindsay over het merk en over haar ondernemerslessen.
Lindsay van der Looij
Lindsay heeft op jonge leeftijd al heel veel bereikt in de beautywereld. Maar hoe begon die ambitie en affiniteit met beauty? ‘Als kind speelde ik al winkeltje en had ik een parfumeriezaak, toen zei ik al tegen mijn ouders dat ik later een eigen parfumeriezaak wilde hebben. Ik ging al snel aan de slag bij een luxe zaak, maar helaas gingen veel zaken in die tijd failliet door de komst van grotere ketens.’
Toch zag Lindsay in haar tijd bij de parfumerie maar weinig huidverbeterende resultaten van alle dure crèmes die verkocht werden. ‘Zeker toen ik als accountmanager bij veel salons op bezoek ging, dacht ik al snel: dit kan ik eigenlijk beter. Toen gooide ik het roer om, verhuisde ik naar Amsterdam en richtte daar mijn eerste salon op: KNAP Skincare.’
Al snel kwam ze in aanraking met merken die de huid echt verbeterden, bijvoorbeeld door het gebruik van zuren en peelings. ‘Ik ben toen gestart en boekte al snel veel betere resultaten dan ik ooit had gezien in de parfumerie. In die tijd kwamen botox en fillers net op, waardoor ik besloot met een cosmetisch arts te gaan samenwerken. Ik opende al snel in mijn eentje een tweede vestiging, inmiddels ben ik alleen met BLOY Institute verdergegaan.’
LABAREAU
Naast de meest innovatieve behandeling bij BLOY Institute, richtte Lindsay na vier jaar research haar eigen merk LABAREAU op. ‘Ik boekte hele mooie resultaten met de producten die we in de salon gebruikten, maar ik merkte dat mensen het gevoel van luxe misten. Alle kennis die ik in twintig jaar heb opgedaan heb ik meegenomen naar een biochemicus en samen zijn we de producten gaan ontwikkelen.’ De producten van LABAREAU bevatten een formule die komt uit twintig jaar ervaring van Lindsay.
https://www.instagram.com/p/CYWSo8OI9TK/
Niet alleen de formule is belangrijk voor Lindsay, ook het gevoel van een luxe skincaremerk werd gemist. ‘Ik vond het belangrijk dat de branding ook klopte, dat alle producten in een glazen verpakking zitten en dat mensen er blij van worden als ze de producten in hun badkamer hebben staan. Mijn luxe en medische ervaring van de laatste twintig jaar zitten in de producten van LABAREAU. De producten tasten de huidbarrière niet aan, maar geven goede ingrediënten aan de huid waardoor de huid compleet gevoed wordt.’
Inmiddels gaat het zo goed dat LABAREAU ook wordt opgepikt door buitenlandse pers. ‘We krijgen aanvragen uit de Verenigde Arabische Emiraten en uit Frankrijk, inmiddels zijn we ook in gesprek met verkooppunten voor LABAREAU in Dubai en Londen.’
https://www.instagram.com/p/Cbc9ULStCGi/
Ondernemen
Hoewel LABAREAU nu een groot succes is, gooide de coronacrisis roet in het eten met de ontwikkeling van het merk. ‘We konden niet naar de fabriek waar het product werd gemaakt, maar juist door die obstakels zijn we ook veel verder gekomen met de ontwikkeling van het merk. Je gaat door tegenslagen namelijk op zoek naar andere manieren om je doelen te bereiken.’
Lindsay onderneemt al twintig jaar, waardoor ze ook veel lessen heeft geleerd. ‘De grootste les die ik heb geleerd is dat ik dingen uit handen moet geven en ook moet vertrouwen dat het daarmee goedkomt. Ik heb te lang alles zelf gedaan, waardoor ik bijna een burn-out had. Daarnaast had ik ook veel eerder een business coach willen nemen. Na de coronacrisis ben ik er veel meer achtergekomen dat ik de balans tussen werk en privé moet bewaren.’
Welke lessen zou ze beginnende ondernemers willen meegeven? ‘Begin zo jong mogelijk en steek veel tijd in je bedrijf. De eerste jaren van mijn carrière heb ik altijd zeven dagen per week gewerkt. Daardoor heb ik nu de vrijheid die ik heb om te gaan en staan waar ik wil en financieel onafhankelijk te leven.’