Louis Vuitton lanceert iconische samenwerking met kunstenares Yayoi Kusama
Dat kunst en mode naadloos in elkaar overvloeien is niks nieuws. Toch wist Louis Vuitton de modewereld flink op te schudden met een iconische samenwerking met (misschien wel) dé kunstenaar van het moment, Yayoi Kusama.
Het wordt nu al dé mode-samenwerking van het jaar genoemd.
Alles wat je moet weten van Louis Vuitton x Yayoi Kusama
Als er iemand het levende bewijs is dat je ook kunt pieken op hoge leeftijd, dan is het Yayoi Kusama. De 93-jarige (!) kunstenares groeide de afgelopen jaren flink door in haar (al enorme) populariteit. Dit heeft ze te danken aan de Infinity Rooms die volledig bezaaid zijn met haar herkenbare stippen-kunst en waar menig kunstliefhebber en insta-fan al een selfie in heeft gemaakt.
Toch is het niet de eerste keer dat de kwaststreken van (the one and only) Kusama de collectie van Louis Vuitton verrijken. Yayoi Kusama sloeg namelijk al voor de tweede keer de handen ineen met het populaire modemerk. De eerste keer nodigde LV verschillende kunstenaars, waaronder Takashi Murakami en Richard Prince, uit om hun eigen draai te geven aan een ontwerp van Louis Vuitton. Nu, exact tien jaar later, is de samenwerking exclusief met Kusama, ter ere van de tiende verjaardag, wat het uiteraard extra speciaal maakt.
De ‘Creating Infinity’ campagne
Voor de campagne werden – uiteraard – de grootste modellen van het moment geselecteerd. Gisele Bündchen (zou dit de ultieme revenge zijn na haar scheiding?), Bella Hadid, Dutchie Rianne Van Rompaey, Parker Van Noord, Natalia Vodianova, Karlie Kloss, Fei-Fei Sun, Malick Bodian, Anok Yai, Devon Aoki, He-Cong, Liya Kebede én Christy Turlington poseren in voor de lens van modefotograaf Steven Meisel. De naam van de campagne is zowel een knipoog naar Kusama’s Infinity Rooms, als naar de hoeveelheid patronen die ze heeft gemaakt voor deze collectie. Oneindig veel dus.
De collectie van Louis Vuitton x Yayoi Kusama
De designers van Louis Vuitton en Kusama namen ook voor de collectie de naam ‘Creating Infinity’ wel héél letterlijk. De collectie bestaat namelijk uit 400 individuele items. Tassen hebben het grootste aandeel in deze oneindige hoeveelheid, maar ook schoenen, sieraden, brillen, hoedjes, kleding en zelfs parfums zijn voorzien van de iconische stip. Dit zijn onze favorieten:
Louis Vuitton opent culturele én culinaire tentoonstelling ‘LV DREAM’ in Parijs