Oeps Matilda! Djerf Avenue nu ook onder vuur na beschuldigingen over ‘hongerlonen’
Zweede influencer Matilda Djerf heeft geen goede jaarafsluiting. Haar perfecte bubbel barstte in één klap kapot toen oud-werknemers onthullingen deden over de sfeer binnen haar bedrijf Djerf Avenue. En daar blijkt het laatste nog niet over gezegd; de lage lonen zijn nu onderwerp van gesprek.
Deze snelle downfall van Matilda stond niet op onze bingokaart voor 2024, but here we are. Ondanks dat Matilda zelf al reageerde op de beschuldigingen, is het internet nog niet klaar met de 27-jarige influencer – wiens leven altijd zo perfect leek.
Matilda Djerf opnieuw onder vuur om niet betalen van modellen
Van een dromerig, inclusief Instagram-merk tot een bedrijf dat nu onder vuur ligt: Djerf Avenue, opgericht door influencer Matilda Djerf, krijgt stevige kritiek. Zweedse media onthulde onlangs dat modellen worden afgescheept met kleding, een ontmoeting met Matilda zelf, en een belachelijk lage vergoeding.
Volgens Sanna Johannesson, CEO van FYE Management, omzeilt Djerf Avenue regelmatig modellenbureaus door modellen direct via Instagram te benaderen. Het aanbod? Een ervaring, kleding én een hongerloontje. Modellen zoals Josefin (wiens naam gefingeerd is) bevestigen het probleem: “Ik kreeg slechts €100 à €200 en wat kledingstukken, terwijl ik eigenlijk €700 had moeten verdienen.” En dan hebben we het nog niet eens over eeuwigdurende beeldrechten, waar modellen vaak geen cent extra voor zien.
@matildadjerfexposed Full video on how Matilda Djerf mentally terrorizes employees, fat shames models and staff despite being “a size inclusive” company and overall is a horrible person. Not the “angel” she portrays herself to be #matildadjerf #djerfavenue #matildadjerfexposed #djerfavenueexposed Matilda djerf is a bully
Gaat Djerf Avenue dit overleven?
Het is niet de eerste klap die Djerf Avenue krijgt, zo lag het merk vorig jaar ook al onder vuur, maar wisten ze de aandacht daar vanaf te leiden door een samenwerking met Sofia Richie-Grainge.
Met een omzet van €23 miljoen vorig jaar draait Djerf Avenue als een geoliede machine, maar nu staat hun imago op het spel. Want terwijl ze het perfecte plaatje van inclusiviteit en empowerment verkopen, wijzen insiders op “psychische terreur” op de werkvloer en misbruik van jonge modellen. Matilda Djerf zelf zegt te willen leren van deze situatie. Maar of excuses en beloftes genoeg zijn om consumentenvertrouwen terug te winnen? Dat gaan we zien.
Matilda Djerf reageert nu zelf na schokkende onthullingen werknemers