Nederlanders vinden het leven duur: dit zijn de meest toegepaste trucjes om te besparen
Nederlanders staan er algemeen om bekend; we halen graag het onderste uit de kan en vinden besparen absoluut geen schande. Nu het leven steeds duurder wordt, dwingt dat ons om vindingrijk te zijn. Dit zijn de bespaartrucs die het meest worden gebruikt.
En die zijn niet gierig, maar juist slim en efficiënt.
De beste bespaartrucs volgens Nederlanders
Als er één volk is om van te leren besparen, dan zijn de Nederlanders het wel. Uit onderzoek* van Simyo blijkt dat we het ook geen schande vinden om op de centen te letten. Het merendeel (54%) komt er zelfs spontaan voor uit als ze een complimentje krijgen over nieuwe kleding die ze voor een goed prijsje hebben weten te strikken (“Dank je, was maar € 5!”). Zo hebben zeven van de tien (69%) shampoo (dit is een betaalbare tip) en andere verzorgingsproducten uit hun hotelkamer mee naar huis genomen en een meerderheid (58%) heeft weleens een potloodje meegenomen van IKEA.
Op de volgende manieren wordt het meest bespaard door Nederlanders.
Tweedehands kopen in plaats van nieuw
In onze jacht naar voordeel zoeken we soms de grenzen op. Een kwart (24%) heeft ooit meerdere e-mailadressen aangemaakt om herhaaldelijk gebruik te maken van een aanbieding, de helft (50%) heeft zich eens tijdelijk ingeschreven voor een nieuwsbrief om een kortingscode te ontvangen (en daarna ook meteen weer uitgeschreven) en bijna net zo veel mensen (45%) maakten gebruik van een gratis proefperiode terwijl ze wisten dat ze het betaalde abonnement niet zouden afnemen. Gelukkig heeft de Hollandse handelsgeest soms ook positieve impact, want dat de meeste Nederlanders (55%) weleens onderzoeken of een product tweedehands beschikbaar is voordat ze het nieuw aanschaffen, valt alleen maar toe te juichen.
Groot inslaan in de uitverkoop
Ook in de supermarkt letten we op de kleintjes. Niet verwonderlijk als je nagaat dat zo’n overgrote meerderheid van 84% de dagelijkse boodschappen als duur beschouwt. De situatie lijkt niettemin minder nijpend dan vorig jaar, toen 91% z’n boodschappen als duur ervoer. Dit jaar maakt ruim driekwart (77%) op z’n minst zo nu en dan z’n boodschappenlijstje op basis van de beste aanbiedingen in de supermarkt en 21% doet het altijd. Verder kopen negen van de tien klanten (87%) weleens een ander merk van bijvoorbeeld wasmiddel of levensmiddelen als dat in de aanbieding is en ongeveer net zo veel (90%) slaan extra groot als iets in de uitverkoop is.
Goedkoop is niet het best
Zijn we dan echt alleen maar op zoek naar bodemprijzen? Dat valt ook wel weer mee. De meesten zijn het erover eens dat de goedkoopste optie niet altijd de beste is (84%). Zeven van de tien vinden goede kwaliteit belangrijker dan de laagste prijs, en ook service wordt gewaardeerd want de helft (51%) vindt dat belangrijker.
Besparen op uit eten gaan
Gevraagd naar waar Nederlanders het eerst op zouden besparen, is ‘uit eten gaan’ het vaakst als eerste genoemd. Dat is opmerkelijk, want in 2023 stonden abonnementen (op de krant, magazines, etc) nog op één. In de horeca betalen we liever niet voor water: 89% vindt dit op zijn minst een beetje zonde. Zes van de tien hebben weleens gratis gebruik gemaakt van de wc in een restaurant of café waar ze verder niks aten of dronken, en een minderheid van 41% heeft ooit pakjes ketchup, servetten, etc. die ze niet gebruikt hebben mee naar huis meegenomen.
Niet het duurste van het duurste
Ook online speuren we naar zo veel mogelijk voordeel. Op jacht naar een specifiek product, googelen de meesten (88%) met enige regelmaat naar de goedkoopste aanbieder. Een kwart (24%) doet het zelfs (bijna) altijd. Die waarom-duur-doen-mentaliteit komt zeker ook naar voren bij mobiele telefonie: het gros van de mensen (79%) vindt telefoons duur. Ons mobieltje hoeft dan ook niet het nieuwste model te zijn, maar moet gewoon goed werken (84%). Datzelfde geldt voor het telefoonabonnement: 87% wil eenvoudigweg een betrouwbare service zonder onnodige extra’s.
5 dingen waar miljonairs nooit geld aan uitgeven maar jij wel
*Het onderzoek is uitgevoerd door PanelWizard onder ruim 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder, representatief naar geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie, opleiding en regio.