5 dingen die je nooit moet zeggen op werk
Het is een goed teken als je helemaal jezelf kan zijn op werk, maar toch zijn er een aantal dingen die je beter niet kan zeggen omdat ze je reputatie verpesten. Aan wat voor soort dingen moet je dan denken? We noemen in dit artikel vijf voorbeelden.
Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je onzeker of niet als een teamplayer overkomt.
Dingen die je nooit moet zeggen op werk
Deze vijf uitspraken kun je in de toekomst beter achterwege laten.
“Dat is niet mijn baan”
Eén team, één taak, toch? Dus als je baas of een collega vraagt of je een bepaalde (vervelende) taak wil oppakken, dan doe je dat. Helemaal als het gaat om zaken op kantoor, zoals het opruimen van de keuken. Maar ook als het een werkgerelateerde taak is, is het niet oké om deze uitspraak te doen.
Wat je wel kunt zeggen? “Natuurlijk, ik heb dat nog niet eerder gedaan, maar zal er mijn best op doen.” En als je er eigenlijk geen tijd voor hebt: “Natuurlijk wil ik dat oppakken, maar dan heb ik geen tijd meer voor taak X. Welke heeft prioriteit?”
“Misschien is het geen goed idee hoor…”
Dit soort uitspraken moet je nooit zeggen op werk, omdat ze je geloofwaardigheid verminderen en ervoor zorgen dat mensen het idee niet meer zo serieus nemen als ze hadden gedaan als je het gewoon had verteld. De woorden die je gebruikt laten zien hoeveel waarde je hecht aan jezelf én je boodschap. Probeer dit soort onzekere zinnen daardoor te vermijden.
“Hoe kan ik…?”
Wil je indruk maken op je baas? Maak zijn of haar leven makkelijker. Dat betekent: niet constant met vragen aankomen die je ook gemakkelijk op Google of het intranet had kunnen vinden. Natuurlijk is er niets mis met hulp vragen als je dat echt nodig hebt (in plaats van drie kwartier tegen de vraag aanhikken), maar probeer eerst zelf achter het antwoord te komen.
“Ik verdien een salarisverhoging, omdat [vul persoonlijke reden in]”
Het is goed dat je voor jezelf opkomt en om een salarisverhoging vraagt, maar je moet hiervoor wel een goede reden hebben. Niet omdat de zorg voor je hond duurder blijkt uit te pakken dan je dacht of omdat je graag groter wil wonen. Goede redenen zijn bijvoorbeeld dat je meer verantwoordelijkheid hebt gekregen of als je veel sneller bent geworden in je werk. Hier vind je vier andere goede redenen voor een salarisverhoging.
“Heb je het al het gehoord van collega X?”
Negatieve opmerkingen over het werk, het bedrijf of je baas zijn not done en moet je ook nooit zeggen op werk. Net zoals roddelen over je collega’s. We hoeven je vast niet te vertellen waarom, maar omdat het nog zo vaak gebeurt doen we het toch: het kan killing zijn voor je carrière als je als ‘de roddelaar’ wordt gezien. Denk er maar eens over na: wie zou jij eerder contacteren voor een geweldige kans: de postieve hardwerkende collega of degene die constant achter iedereens rug over ze praat?
7 dingen die je absoluut niet moet zeggen tijdens een sollicitatiegesprek
The EveryGirlThe LaddersBusiness Insider