Waarom de Olympische Spelen van 2024 ‘ineens’ zo’n modespektakel is
De Olympische Spelen van 2024 zijn vrijdag van start gegaan in Parijs. Nu worden de Spelen dus al gehouden in een modieuze stad. Tóch valt het op dat de Olympische Spelen dit jaar wel erg in teken van mode staan – en dat zien wij maar al te graag.
Celebrities komen massaal op het sportevent af en hullen zich in de meest doordachte looks. Wie had verwacht dat de Olympische Spelen ineens zo’n modespektakel zouden worden?
Merken hangen zich aan de Olympische Spelen in 2024
Sport verbindt, het heeft een magisch randje. Aan dit magische randje willen veel merken maar al te graag bijdragen – for the sake of branding. Parijs 2024 lijkt daarom ook de eerste Olympische designerolympiade te worden, met luxe design-, mode- en beautymerken in het middelpunt – deels dankzij de haute couture heritage van Parijs. En grotendeels ook ‘gewoon’ omdat de LVMH Group (en dus al haar 75 luxemerken) Olympisch Premium Partner zijn. Zo bracht creatief directeur van Louis Vuitton, Pharrell Williams, de fakkel naar het Olympisch Vuur – waardoor de modieuze stempel meteen was gezet op deze editie van de Spelen.
We zijn allang voorbij het punt dat sporttenues alleen maar van sportmerken als Nike en Adidas zijn. Anno 2024 behoren merken als Kenzo, Louis Vuitton, Ralph Lauren en SKIMS bij de sponsoren van de sportlooks. Niet zo gek, want er kijken miljoenen mensen naar de Olympische Spelen – waardoor het een effectieve manier van marketing is.
Veel merken die niet sponsoren, willen hun merk toch associëren met de (zoals dat zo mooi heet) Olympic Spirit. Dit is niet zo gek. In een tijd waarin wereldwijde verdeeldheid en polarisatie overheersen, is dit een mooie kans om in te spelen op iets dat juist verbindt en verbroedert. Zo komen veel merken met een reclame campagnes in thema van de Spelen: van Coca-Cola tot JACQUEMUS.
Dit zijn alle regels die atleten moeten volgen in het Olympisch dorp
Atleten krijgen een modieus imago
De zakelijke positie van atleten wordt tijdens deze Spelen nog eens flink onderstreept. Steeds meer merken zien in hoe invloedrijk en inspirerend atleten zijn, waardoor ze een flinke marketingwaarde met zich mee brengen. Atleten worden niet alleen gesponsord door sportmerken, maar ook high-end merken willen graag samenwerken met topsporters. En het feit dat het Met Gala eerder dit jaar meer atleten dan socialmediasterren ontving, is een goede graadmeter voor het hedendaagse imago van de topsporter.
Campagnes met vrouwelijke atleten nemen ook flink toe. Er zijn nu twee keer zoveel (!) merkcampagnes met vrouwelijke atleten als in voorgaande jaren en het ziet ernaar uit dat deze trend alleen maar zal doorzetten.
Sterren komen in hun mooiste kleding
Waar mode, merken en buzz is, daar komen sterren op af. Gezien de Olympische Spelen voor veel high-end merken dit jaar een groot agendapunt is, laten zij veel bekende ambassadeurs langskomen om met hen dit ‘feest’ te vieren. Denk aan Serena Williams die in Louis Vuitton look, gekleed door Pharrell zelf, verscheen. Of kunnen we het nog even hebben over Zendaya? Zij verscheen bij de Vuitton Foundation in een prachtige zwarte, glinsterende jurk.
Bij hetzelfde diner als Zendaya en Serena, waren ook Tyla, Jeremy Allen White, Rosalía, Anna Wintour en Emma Chamberlain van de partij. Tja, wie niet eigenlijk?
Niet alleen fancy events al deze trekken sterren, ook de tribunes zitten vol. Zo kwamen Jessica Chastain, Tom Cruise, Nina Dobrev en Lady Gaga kijken bij de eerste dag turnen. Die laatste had er trouwens een drukke avond op zitten, want Gaga opende samen met Celine Dion de Olympische Spelen.
De plek, de campagnes die in full swing zijn, de deelnemende atleten die ook ‘influencen’ en massa’s celebrities: deze Olympische Spelen hebben alles mee om een waar modespektakel te worden.
Netflix-docu Simone Biles toont de keerzijde van Olympische roem