Onderzoek wijst uit: het gat in de hand van Gen Z’ers valt mee, maar sommige Tikkies zijn niet oké
Dat Nederlanders gierig zijn, is een stigma dat in binnen- en buitenland bekend is. Zeker nu de prijzen de pan uit rijzen, letten we meer op onze centen dan ooit. Precies daarom deed Simyo onderzoek naar het uitgavepatroon van Nederlanders. En wat blijkt? Het gat in de hand van Gen Z’ers is helemaal niet zo groot als we denken. Daarentegen vinden we sommige Tikkies echt niet oké.
Maar liefst 9 van de 10 Nederlanders is op z’n minst een tikkeltje zuinig en een net zo groot aantal haalt plezier uit het besparen van geld. Opvallend is de impact van de huidige prijsstijgingen: maar liefst 91% is iets of veel meer op zijn uitgavenpatroon gaan letten.
Gat in de hand van Gen-Z’er lijkt mee te vallen
We schamen ons zeker niet voor onze zuinigheid: maar liefst 91% is in enige mate trots op de manier waarop zij met hun geld omgaan en slechts 23% vindt het belangrijk om dure spullen te hebben. Sparen doen we bovendien graag, 72% vindt dit erg belangrijk en 25% een beetje. Overigens geldt: hoe jonger de persoon, hoe belangrijker sparen wordt gevonden. Dat staat dus haaks op het cliché van de Gen-Z’ers en millennials die niet met geld kunnen omgaan.
Onze spaarzaamheid kent echter ook z’n grenzen, want van alle ondervraagden is maar 4% zeker bereid om genoegen te nemen met minder kwaliteit van producten in ruil voor een lagere prijs.
Sterk gestegen prijzen laten hun sporen na
Opvallend is het effect van de huidige prijsstijgingen op ons uitgavenpatroon. Bijna alle ondervraagden (91%) zijn er in meer of mindere mate op gaan letten. Gevraagd naar welke dingen duur zijn, worden vooral dagelijkse boodschappen (91%), gas, water en licht (86%) en benzine (85%) genoemd. Meer dan de helft (56%) heeft door de huidige prijsstijgingen enige behoefte aan tips over geld besparen.
Ben jij benieuwd hoe je in de supermarkt veel centen kan besparen? Wij vertellen je over deze handige trucs.
Tikkies zijn zeker niet altijd oké
Goed, Nederlanders zijn dus zuinig. Maar het alom bekende beeld van de gierige Nederlander die altijd voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten blijkt gelukkig overtrokken. Zo wil bijna niemand echt afdoen aan kwaliteit van producten in ruil voor een lagere prijs (4%). Ook trakteren lijken we normaal te vinden, want de overgrote meerderheid vindt het niet oké om een betaalverzoek te sturen na een etentje thuis (87%), na een lift met de auto (72%) of na een eerste date (67%).
2022 in Tikkies: voor deze dingen sturen we de meeste Tikkies en dit is het gemiddelde bedrag