Maak kennis met onze favoriete 8 modemerken, opgericht door vrouwelijke ondernemers
Op dagelijkse basis laten wij ons inspireren door alle vrouwen om ons heen. Het is magisch wat vrouwen kunnen bereiken als ze elkaar ondersteunen, versterken en aanmoedigen. Wij, als vrouwenredactie, moedigen deze maand (de maand van de carrière bij NSMBL) dan ook erg graag de vrouwen nog een beetje extra aan waar wij erg door geïnspireerd raken. Wie weet hebben zij ook dat effect op jou.
Deze 8 vrouwelijke ondernemers en hun merken hebben onze modeharten gestolen.
1. Thora Valdimars en Jeanette Madsen – Rotate Birger Christensen
Rotate Birger Christensen – beter bekend als Rotate – is een Deens modemerk dat in 2018 werd opgericht door twee vriendinnen, Thora en Jeanette. Het merk is sindsdien uitgegroeid tot een internationaal erkend merk en wordt geprezen om zijn unieke en innovatieve ontwerpen en gebruik van kwalitatief hoogwaardige materialen.
Rotate onderscheid zich door hun speelse kleuren en patronen, gecombineerd met een strakke, minimalistische esthetiek. Thora en Jeanette laten zien hoe hun unieke visie op mode, innovatie, creativiteit en duurzaam ondernemen naadloos samen kan gaan.
2. Charlotte en Bernadette de Geyter – Bernadette Antwerp
Bernadette Antwerp is een Belgisch modehuis dat bekend staat om zijn luxueuze, vrouwelijke ontwerpen en eigenzinnige snits. Het merk werd opgericht door een moeder en dochter, Charlotte en Bernadette door een overeenkomstige passie voor mode, interieur en moderne luxe. Een bijzonder resultaat van de samenwerking van de twee generaties is dat hun optimistische, bloemige, couture-achtige ontwerpen zowel bij jonge als oudere vrouwen geliefd zijn.
3. Floor Bos – Atelier des Femmes
Een modemerk, opgericht door een vrouw, met óók nog eens de roots in Amsterdam – daar kunnen wij natuurlijk alleen maar van houden. Floor richtte in 2017 Atelier des Femmes op na een slim en origineel idee: de bandeau. Grote kans dat ook jij een paar jaar geleden zo’n zachte bandeau om je hoofd knoopte of vouwde, want het was een trend van jewelste. De kunst na het creëren van een trend is om interessant te blijven, maar dat weet het merk zéker te bereiken. Inmiddels is oprichtster Floor weer onderweg naar ieders kast met een nieuwe trend-in-wording: roosjes. Om je nek, aan je blazer, op je schoen of in je haar… een satijnen roosje geeft elke outfit gegarandeerd een romantisch tintje.
4. Morgane Sézalory – Sézane
Denk je aan de ‘je ne sais quoi’ stijl van een Parisienne, dan denk je aan Sézane. Morgane Sézalory was als kind al gefascineerd door mode en creativiteit en was bijna altijd aan het tekenen. Na de middelbare school studeerde ze aan de prestigieuze modeopleiding École Duperré in Parijs en hierna startte ze met het verkopen van haar zelfontworpen kleding via eBay. Haar unieke, klassieke, vintage stijl werd al snel populair en groeide uit tot een eigen merk, Sézane. Naast haar talent als ontwerpster, staat Morgane ook bekend om haar inzet voor duurzaamheid en ethisch verantwoord ondernemen. Iets dat wij ook alleen maar aan kunnen moedigen.
https://www.instagram.com/p/CEtLIf1gAKd/
5. Anna October – Anna October
Anna October is een Oekraïnse ontwerpster die bekend staat om haar elegante, kleurrijke en vrolijke ontwerpen. Na haar studie aan Central Saint Martins School of Art and Design in Londen ging ze aan de slag als assistent bij zowel Louis Vuitton en Temperley London, waarna ze haar eigen (gelijknamige) modelabel lanceerde. Per direct werd haar kleding opgemerkt door modecritici, pers en beroemdheden. Haar ontwerpen worden sterk beïnvloed door haar Oekraïense achtergrond. De speelse, kleurrijke en vrolijke uitstraling is een weerspiegeling van de traditionele Oekraïense folklore.
6. Barbara Brenninkmeijer – By-Bar
Het doel van het Amsterdamse modemerk By-Bar is om kwalitatief hoogwaardige en tijdloze kleding en accessoires te creëren die vrouwen kunnen dragen in hun dagelijks leven. Oprichtster Barbara Brenninkmeijer wilde een merk creëren dat niet alleen modieus was, maar ook duurzaam en ethisch verantwoord. Deze visie uit zich in eenvoudige, tijdloze ontwerpen met een focus op mooie stoffen en fijne details – which we love.
7. Gilda Ambrosio en Giorgia Tordini – The Attico
Toen Gilda en Giorgia elkaar ontmoetten in Milaan doordat ze daar beide werkten ontdekten ze al snel een enorme gedeelde passie hadden, namelijk: mode. Al snel startten ze met samenwerken aan verschillende projecten, wat in 2016 resulteerde tot hun eigen merk, The Attico. Het merk van de twee vriendinnen staat bekend om zijn opvallende ontwerpen, rijke kleurenpaletten en luxe materialen. Inspiratie halen ze uit verschillende kunst- en modestromingen, de ’80’s, barok en vintage mode wat samenkomt in een eclectische mix van stijlen en invloeden.
8. Maria Heilmann en Maria Glæsel – Aiayu
Duurzaam, luxe, ethisch verantwoord, tijdloos en milieuvriendelijk – zo laat het modemerk van de Deense Maria Heilmann en Maria Glæsel zich omvatten. Niet voor niets heeft het merk haar naam gekregen. Aiayu betekent ‘ziel’ in het Boliviaans-Quechua, wat een eerbetoon is aan de materialen die ze gebruikt. Het merk heeft een transparante benadering van productie en laat dus zien waar en hoe de kleding gemaakt wordt. Zo zien wij het graag.
https://www.instagram.com/p/Cphaq0Msyr9/
De meest overpriced én onnodige producten uit huidige designer-collecties