Deze 4 opkomende niche parfummerken wil je op de radar hebben – als je niet wil ruiken zoals iedereen
Sinds een paar jaar is de vraag naar niche parfum steeds groter geworden. Een fijne ontwikkeling voor de parfumindustrie, maar wat minder voor de mensen die deze merken altijd al in het vizier hadden. Wil jij vooruitlopen op de trendy geuren en je omgeving verrassen met een uniek parfum? Dan wil je deze parfummerken in de gaten houden.
Merken al BYREDO, Le Labo en Frederic Malle waren eerst alleen te verkrijgen bij winkels als Skins. Maar met de komst van TikTok (hi, perfumefluencers) en het ontwikkelen van onze neuzen, zijn de niche merken ineens niet zo niche meer.
4x opkomende niche parfummerken
Geuren die eerst alleen voor de kenner waren, zijn nu populairder dan ooit. Denk aan Baccarat Rouge, Santal 33 en Portrait of a Lady. Tijd voor een update van jouw parfumgarderobe – en dat doe je door te shoppen bij deze hidden gems van de parfumwereld.
Want naast dat het leuk is om een kleiner merk te supporten, zorg je er zo ook voor dat je anders ruikt dan de mensen om je heen. In a good way.
TOBBA
Een kunstenaarsduo uit Hongkong benadert met TOBBA geur op een artistieke manier. Jasper Li ontdekte zijn liefde voor geuren al op jonge leeftijd, dankzij de uitgesproken geuren die via de vintage sandelhoutwaaiers van zijn moeder, kleine houten ballen en klassieke parfumflacons werden verspreid. Deze herinneringen zitten sindsdien in zijn achterhoofd.
De geuren van TOBBA zijn intens en fris tegelijk. Onze favoriet is FORCE, met noten van rook en munt. In hun creaties weet het team achter TOBBA alle elementen van het leven te vieren.
Pantomime
Als je gek bent op de geuren van Zenology in je huis, dan wordt je helemaal wild van Pantomime op je huid. Het merk komt namelijk uit dezelfde koker.
Het merk werd geïnspireerd door ‘pantomime’, een vorm van theater waarbij verhalen worden verteld, zonder gesproken woord te gebruiken. Ieder parfum van PANTOMIME Parfum is een kunstwerk, zorgvuldig samengesteld uit uitzonderlijke ingrediënten, waarbij vooral gebruik wordt gemaakt van moleculaire ingrediënten. De laatste jaren zien we een opmars in de populariteit van dit soort ingrediënten, zoals Iso E Super en Ambroxan.
Met vijf unieke ‘acts’ nodigt het Nederlandse merk je uit op een reis door diverse geurige scenes, waarbij moleculaire ingrediënten de hoofdrol spelen. Onze favoriet is Act 4, dat je meeneemt naar het Parijse nachtleven, waar de geur van verse bellini’s je tegemoet komt.
BIBBI
Als je dol bent op de geuren van Vilhelm, dan ga je de parfums van BIBBI ook fantastisch vinden. De geuren zijn namelijk geïnspireerd op ambiances, in plaats van één ingrediënt centraal te laten staan. Geuren krijgen namen als Swimming Pool, The Other Room en Soap Club.
Dit nieuwe en innovatieve parfumhuis combineert ambachtelijk vakmanschap met next gen-technologie, en waar oude filosofieën samenkomen met AI.
Hima Jomo
Waar veel parfumhuizen zich vestigen en laten inspireren door de straten van Parijs, zijn de collecties van Hima Jomo juist geïnspireerd door de Himalaya. De geurcreaties gaan niet om bombastische geurnoten, maar juist om kleine momenten in de natuur, die puur en integer ruiken.
Om in verbinding te blijven staan met zichzelf en de natuur bezoekt founder Vittoria Liu regelmatig de Himalaya. Daar ervoer ze dat ieder seizoen in dit gebied een geheel eigen beleving kent, én dat er in het diverse ecosysteem veel verschillende parfumingrediënten, zoals sandelhout, tuberoos en roos, te vinden zijn. Dit vormde de inspiratie voor haar eigen merk Hima Jomo. Het eerste gedeelte van de naam van het parfumhuis is dan ook een verwijzing naar dit gebied, jomo betekent ‘heilige moeder’ in het Tibetaans en is een acroniem voor ‘Joy Of Missing Out’.