Recap: dit waren de beste shows (en mooiste momenten!) van Paris Fashion Week SS23
Paris Fashion Week zit er weer op en daarmee is de Fashion Month voor het presenteren van de SS23 collecties tot een einde gekomen. Ook dit seizoen werd Parijs voor éventjes overgenomen door de meest exclusieve merken, de meest magische shows en meest inspirerende collecties en mensen. NSMBL was erbij en serveert je met veel liefde een recap van de hoogtepunten.
1. Coperni
Duh. Als we aan hét hoogtepunt van PFW denken is er eigenlijk maar één merk dat bij iedereen meteen omhoog komt borrelen. Coperni liet Bella Hadid tijdens hun show, in haar (bijna) nakie de catwalk oplopen en werd door een drietal designers besprayd met een chemische verf-achtige substantie die in een mum van tijd op een magische wijze transformeerde in een stoffen jurk. Coperni’s Head of Design Charlotte Raymond legde nog een laatste hand aan de jurk door de schouderbandjes te verlagen en een split in te knippen en de magie was geboren. Of de spray nou sustainable is, ook geschikt is voor mensen met een ander soort lichaam dan Bella en of dit nou zal zijn hoe we ons in de toekomst aan zullen kleden valt nog over te twisten. Als mode-moment zal deze show wat ons betreft zéker als iconisch en historisch de boeken in gaan.
2. Issey Miyake
De show van Issey Miyake was er een met een emotioneel randje. De oprichter en oud-hoofdontwerper van het modehuis is afgelopen 5 augustus op 84-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Zijn collecties, die vooral bekend werden door de plissé-ontwerpen onder de naam Pleats Please, zijn experimenteel en minimalistisch en bleven zeker niet onopgemerkt. Om de oprichter te herdenken en te eren begon de show met een minuut stilte, waarna een pianist de catwalk overnam met een gevoelig stuk waarop de eerste modellen de catwalk betraden. De show was een metafoor van de rouw waar het huis nu in zit. Het begon met verdriet door middel van donkere ingetogen looks en transformeerde – heel geleidelijk – naar een gevoel van vrijheid door silhouetten in felle knal-kleuren en dansende modellen.
3. Balenciaga
Alhoewel Ye (ook wel Kanye West) momenteel weer met veel negativiteit in de media is, was de eer wél aan hem om de show van Balenciaga te openen. Al stampend in de modder baande hij zijn weg over de catwalk in een zwart beveiligers-pak. Ook dit seizoen speelt het Spaanse modehuis op een opvallende manier met surrealistische thema’s. De collectie bevatte chipszakken als tassen, pantalon-laarzen, sexy jurken gemaakt van bikinis, Hollandse klompen bezaaid met glitter en tas-handschoenen. Ook de locatie was een surrealistisch onderdeel dat we nog niet vaker gezien hadden. De gehele catwalk was bezaaid met dikke, donkere, natte modder die door de modellen alle kanten in spatte. De modder – waar het team van Balenciaga al een maand aan werkte – zorgde (lekker fashionable) voor de nodige stank en flinke vlekken in de kleding. Bij de re-see op het hoofdkantoor zagen we dat de kleding de dag na de show nog steeds besmeurd was met modder, ondanks dat het al naar de stomerij geweest was. Volgens Balenciaga hoeven we dus voorlopig niet meer bang te zijn voor een smerige look met een vlekje hier en daar.
4. Rokh
De show met de mooiste collectie waar wij bij mochten zijn was de show van Rokh. Een nog wat onbekender merk waar we nog veel van gaan horen. De collectie ontstond door een gedachtenspinsel over het conflict dat ontwerpers voelen over hun rol. Rationeel gezien willen ze items maken die functioneel zijn en logica hebben, maar het irrationele deel waarin de drang zit om dingen te creëren waarin verbeelding centraal staat, is voor hen juist het gedeelte waar de fun in zit. De uitkomst was een prachtige collectie die zowel draagbaar als creatief en inventief als esthetisch pleasing is. De locatie in een historisch Danstheater met uitzicht op de Eiffeltoren en Victoria’s Secret angel Taylor Hill als verrassing tilden de show naar een nóg hoger niveau. Wij zijn fan.
5. Akris
Kleur, glitter, liefde en een vleugje nostalgie. Akris pakte haar show dit jaar extra groots (10/10 voor de locatie) aan ter ere van hun 100 jarig jubileum. De inspiratie van de collectie ontstond bij maken van een boek over hun archief-stukken van de afgelopen 100 jaar. Toen ze de stukken uit de 80’s terug zagen wisten ze het meteen dat ze daar iets mee moesten. Een collectie waarin de geschiedenis, het heden en de toekomst zich naast elkaar kunnen bewegen en kunnen samenwerken. De historische collecties fungeerde niet alleen als inspiratie, negen stuks werden ook daadwerkelijk getoond tijdens de show. Buiten de beige-tinten waar het modehuis altijd mee werkt was er nu ook een extra focus op kleur. Een regenboog verschenen zowel in de vijver de magische locatie bij Palais de Tokyo, als op de modellen op de catwalk.
6. Louis Vuitton
De meest felbegeerde en exclusieve show van het seizoen om bij te wonen. Voor de hele Nederlandse markt was er maar 1 kaartje voor de show te verkrijgen, wat het internationale karakter van het merk duidelijk typeerde. Gelukkig was er de mogelijkheid om de show live mee te kijken (keek jij ook mee?). Met de collectie nam creative director Nicolas Ghesquière opvallende, normaal kleine details van kledingstukken zoals ritsen, sloten, gespen en riempjes als uitgangspunt om ze op een speelse manier te vergroten. Een vervreemdend effect dat de basis zette voor een modeshow die deed denken aan een surrealistisch circus of absurde theatershow waarmee de fijne lijnen tussen het virtuele en het fysieke vervaagden. More is more en the bigger the better zien we maar weer.
7. GmbH
Alhoewel GmbH 6 jaar geleden als mannenlabel gelanceerd werd, was vrouwelijkheid en stoere elegantie bij de SS23 show overduidelijk een thema. Al bij binnenkomst waanden we ons in een andere wereld door een geparfumeerde wierrook-achtige geur en mist. GmbH liet zich voor de collectie inspirerend door Ghazal, een vorm van Arabische poëzie en de wazige grenzen tussen religie, vrijheid, moraliteit en seksualiteit. Voor de schoenen in de collectie werkten ze samen met schoenenmerk Scholl. Of we nu allemaal waterschoen—scuba-laarzen gaan dragen betwijfelen we nog, maar we laten ons graag inspireren door de paradoxale stijl van GmbH.
8. Thom Browne
Geen show waar zó veel celebrities te vinden waren als bij Thom Browne. Doja Cat, Janet Jackson, Maisie Williams, Jaden Smith, Stromae… Met recht een gastenlijst waar je u tegen zegt. De collectie-presentatie bewees hiermee dat het tijdens Fashion Week om zó veel meer dan alleen mode gaat. Zowel de show als de collectie was een vorm van kunst waar grote, brede silhouetten met poofy rokken en enorme jassen de catwalk overnamen. Surrealisme blijkt dit jaar een veel terugkomend thema te zijn, want ook mr Browne laat in zijn collectie zien dat we onszelf en mode niet te serieus hoeven te nemen. Speelsheid en surrealisme werden uitvergroot door clowneske makeup en kapsels gedragen door zowel modellen als acteurs (hi there Mj Rodriguez).
9. Botter
Onze Hollandse trots nam voor even alle aandacht van de modewereld in Parijs over. De van oorsprong Nederlandse Lisi Herrebrugh en Rushemy Botter stapten begin dit jaar op als creatief duo bij het Franse modehuis Nina Ricci om zich te kunnen focussen op de groei van hun eigen merk: Botter. Voor hun nieuwe collectie lieten ze zich opnieuw inspireren door de oceanen. Ze noemden hun collectie The Plastic Sea en brachten het water letterlijk de catwalk op door middel van condoom-handschoenen gevuld met felblauw water. Ook kregen de gasten eetbare water-bubbels als drankje (of eerder snack?) gemaakt van zeewier en planten, als alternatief voor plastic flesjes, om aandacht te vragen voor de plastic soep die in de oceaan ontstaat. De key-kleur, turquoise/aqua blauw van Botter is er überhaupt een die we veel gaan zien volgende zomer. In bijna elke show werd er wel aandacht gegeven aan de opvallende kleur.
10. Dior
Met Catharina de’ Medici als inspiratie maakte Maria Grazia Chiuri opnieuw een feministisch statement voor haar SS23 show voor Dior. Catharina de’ Medici was een Italiaanse vrouw van adelijke afkomst die in 1533 trouwde met de kroonprins van Frankrijk. Ze staat bekend als powervrouw door haar politieke intelligentie en had een reputatie als sluwe vergiftiger. Bij haar intrede aan het Franse hof introduceerde ze baanbrekende innovaties zoals hakken, het korset en Burano-kant. Je raadt het al, dat was overduidelijk te herkennen in de sprookjesachtige show en collectie van Dior. Met geometrische korsetten, wijde rokken en jurken en het luxueuze kant wordt een directe link naar het herkenbare hof-kostuum gemaakt. En haar Mary-Janes, die overigens bij veel shows terug te vinden waren, zijn in een nieuw jasje gestoken door middel van tientallen gladiator-bandjes.