Niet alleen het salaris, maar vooral deze drie dingen maken dat Gen Z’ers switchen van baan
Er is veel te doen om Gen Z’ers in het werkveld. De vooroordelen zijn er, maar deze generatie kent ook veel sterke kanten. Een van die krachten is dat ze goed weten wat ze willen en hiernaar durven te handelen – ook als dat betekent dat ze van baan moeten wisselen.
Speaking of, er is recent onderzoek gedaan door Jabra naar de beweegredenen van Gen Z’ers om te kiezen voor een andere werkgever. En hoewel salaris een rol speelt, is dit niet de belangrijkste factor in het besluit.
Vrijheid, burn-out, balans en managers grootste reden voor Gen Z om te switchen van baan
Uit cijfers van het World Economic Forum blijkt dat Gen Z tegen 2025 bijna 30 procent van de wereldwijde beroepsbevolking uitmaakt. Dit betekent dat leiders of managers een shift moeten maken in hun denkwijze, houding en waarden, om deze groep beter te gaan begrijpen.
Gen Z werkt nu al geruime tijd hybride en dat brengt precies hun digital native aard naar boven. Ze worden beschouwd als de meest flexibele generatie: 89 procent van de Nederlandse Gen Z’ers heeft een baan waarbij ze hun eigen werktijden kunnen kiezen. Meer dan 50 procent geeft ook aan dat de flexibiliteit om hun werklocatie te kiezen een belangrijke factor is in hun toekomstige carrièrekeuzes.
Bijna 4 op de 5 Nederlandse Gen Z’ers (79%) geven aan tevreden te zijn met hun loopbaan, maar 39 procent zegt een burn-out te hebben en 41 procent verwacht het komende jaar van baan te veranderen. Of dit in het verlengde ligt van de ‘quiet quitting’-trend of te maken heeft met het feit dat 75 procent van de Gen Z’ers in Nederland gelooft in het veranderen van baan als stimulans voor loopbaanontwikkeling, is nog niet duidelijk.
Betere werk-privé balans
Hybride werken heeft veel mensen geholpen met het vinden van een betere balans tussen werk en privé. In vergelijking met alle andere landen wereldwijd (51%) lopen Nederlandse werknemers voorop als het gaat om een hybride werkweek, aangezien 61 procent van alle Nederlandse respondenten zegt een hybride werkweek te hebben.
Het zien van collega’s, persoonlijk of op video, kwam naar voren als de belangrijkste reden waarom werknemers zich verbonden voelen met hen: meer dan 2 op de 5 Nederlandse Gen Z’ers (44%) vonden dit de meest kritische factor. Bovendien spelen ook sociale activiteiten buiten werktijd (34%) en persoonlijk contact met hun collega’s en managers (28%) een belangrijke rol.
Een integere manager
Effectieve samenwerking in een team begint bij het openlijk bespreken van verwachtingen en behoeften. Hoe gaat Gen Z daar mee om? De meeste Nederlandse Gen Z’ers geven aan comfortabel te zijn met discussies over ontwikkeling (64%) en promoties (52%). Een behoorlijk deel van de Nederlandse Gen Z’ers geeft echter ook aan zich ongemakkelijk te voelen bij discussies over salarisverhoging (28%), sociale of persoonlijke conflicten met collega’s (25%) of mentaal welzijn (21%) op de werkvloer.
Het is ook duidelijk dat de werknemers van vandaag de soft skills van hun manager belangrijker vinden dan hard skills. Voor Nederlandse Gen Z’ers scoorden eerlijkheid en integriteit (56%), empowerment (46%) en empathie (38%) het hoogst. Dit zet managers in Nederland voor een moeilijke, maar belangrijke taak. Om Gen Z te helpen zich te ontwikkelen tot veelzijdige en positieve leiders van de toekomst, moeten managers een balans zien te vinden tussen zelf het goede voorbeeld geven en een benaderbare en transparante houding aannemen.
Reizen eerst, werken later: groot deel Gen Z’ers wil een sabbatical