Reizen én betaald krijgen? Ninette Neuteboom vertelt over haar droombaan en hoe jij dit ook kunt realiseren
Het is een droom van velen: reizen en ook nog eens betaald krijgen. Maar.. hoe krijg je zoiets voor elkaar? Wij spreken Ninette Neuteboom, Head Of PR & Social Media bij USP Marketing PR. Natuurlijk doet ze nog véél meer dan alleen reizen, dan zouden we haar hele drukke en veeleisende functie tekort doen. Maar, het is wel een hele leuke bijkomstigheid van haar baan. Ze ontmoet dagelijks nieuwe mensen, leert nieuwe culturen kennen en ook is ze bezig met de meest bijzondere mediasamenwerkingen. Haar ‘klanten’ zijn o.a. New York City, Sint Maarten (en het Franse Saint-Martin), Dubai, Emirates.. en ga zo nog maar even door. Ben jij geïnteresseerd in de wereld van PR en ben jij gek op reizen?
Dan wil je dit lezen, want Ninette vertelt je ook hoe jij dit zelf kunt realiseren en het is makkelijker dan je denkt. Scroll dan vooral even helemaal naar beneden.
We ontmoeten Ninette op een regenachtige woensdag in Amsterdam. Ze heeft het druk, want ze vliegt de dag erna naar New York. Voor werk? “Ook”, lacht ze. Ze gaat naar een summit om te horen over de nieuwe ontwikkelingen rondom de stad New York, maar ze plakt er wel nog wat extra dagen aan vast. “Ik ben er dan toch”.
Over PR in de reiswereld
Ninette werkt bij USP Marketing PR, een PR-en marketingbureau wat zich richt op lifestyle, luchtvaart, toerisme en hospitality. Ze vertegenwoordigen binnen-en buitenlandse bestemmingen, werken met luchtvaartmaatschappijen en nog veel meer. De wereld van PR is voor heel veel mensen wat vaag, daarom legt Ninette graag uit wat zij doet.
PR staat voor public relations, dat gaat echt om de verhalen die je met media kan maken. En het is niet zo dat je per definitie betaalt voor PR, het gaat meer om de ervaring en de eerlijke mening van mensen. Om het relaties opbouwen met media, met de mensen die je wil bereiken én met de klanten waar je voor werkt. Daarom is het belangrijk dat je in PR weet aan wie je welke dingen voorstelt. Je wil graag dat mensen over een product of dienst gaan praten en dat ze dat doen vanuit enthousiasme of liefde voor het onderwerp.
Ninette is Head of PR & Social Media, dus zij is verantwoordelijk voor alle mediarelaties, mediasamenwerkingen maar ook de social media-en advertentie campagnes. “Dat betekent dus ook dat je verschillende klanten hebt,” vertelt ze.
“Ik werk voor Emirates, die bijvoorbeeld op corporate vlak vertegenwoordiging zoekt. Maar ik werk ook voor een bestemming zoals Sint Maarten, waar je op een hele andere manier meer communiceert en probeert mensen meer te inspireren. Zo zit je in de ochtend met Emirates of Dubai aan de telefoon en heb je ‘s middags een meeting met New York of Sint Maarten.
En hoe werk je dan met zo’n bestemming als Sint Maarten, wat doe je dan precies voor hen?
“Bij Sint Maarten doen we een 360-vertegenwoordiging, zoals dat heet. Dus dan betekent dat we praten met tour operators die Sint Maarten aanbieden dus daar zit een stukje educatie in over de bestemming,” vertelt Ninette. “Wat is daar zoal te doen? Dan overleg je over nieuwe hotels, activiteiten etc. Maar ook zet je campagnes op dat zij meer boekingen krijgen van mensen die naar het eiland toe gaan.
We werken ook met pers en influencers en zetten marketingcampagnes op. We laten heel graag mensen zíen wat ze daar allemaal kunnen doen. Ook werken we bijvoorbeeld met tv-producties; denk aan Married At First Sight. De koppels gingen na de bruiloft op honeymoon naar Sint Maarten, dat regelen wij dan allemaal. Dat is natuurlijk ook weer goede publiciteit voor het eiland én het de accomodatie waar ze verblijven.”
Dat zo’n eiland vooral promotie nodig heeft dat blijkt wel. Ze hebben natuurlijk nog niet zo lang te maken gehad met een orkaan én dat kwam Covid-19 daar ook nog eens bij kijken.. en dat allemaal voor een eiland wat leeft op toerisme. Publiciteit helpt zo veel om mensen naar het eiland te trekken.
Persreizen organiseren
Je hebt het op Instagram vast wel eens voorbij zien komen; influencers of media op persreis. Dan worden mensen met een bepaalde functie uitgenodigd door een merk (of dit geval door een bestemming via een PR-bureau) om iets nieuws te ontdekken om daar over te schrijven of ander soort content te maken. Door mensen dingen te laten ervaren komt een review zó veel echter over, omdat mensen vanuit hun hart spreken. Maar.. hoe werk dat eigenlijk, zo’n persreis opzetten?
“Vanuit de bestemming hoor je bepaalde wensen, wat past en wat niet past. Dus als wij zoiets organiseren, dan kijken wij eerst naar de doelgroep. Wat voor mensen willen zíj bereiken? En wat voor thema’s passen daar bij? In november is het een beetje de ‘culinaire’ maand in Sint Maarten. Dan zijn er daar heel veel evenementen, dan worden er chefs over de hele wereld ingevlogen, wordt er gekookt met bepaalde ingrediënten, kan je bij restaurants deals vinden. Dus dat is leuk voor toeristen om te weten dat als je van eten houdt, dat je dan in die maand naar het eiland moet komen.
En hoe weet je dat als reiziger? Juist, door de media. En wij zorgen ervoor dat die reisverhalen in de media terechtkomen. Of dat nou bij influencers is, bij kranten of bij tijdschriften, dat maakt niet uit. Bij zo’n culinaire reis houden we er rekening mee dat de media gericht is op eten of dat ze vaak over culinaire zaken schrijven. Dan komt het bij de juiste doelgroep terecht.”
Een programma samenstellen
En ja, als je de juiste media hebt gevonden voor je reis.. dan is het je doel om de planning te maken. “Wat wil je ze laten zien? Welke restaurants wil je bezoeken? Wat voor workshops wil je doen?”, stelt Ninette. “Per klant is het verschillend of de bestemming zelf ook input levert hiervoor. Met Sint Maarten stellen we een programma samen in samenwerking met het toerismebureau en als we een reis organiseren naar New York schrijven we zelf mensen aan. Natuurlijk adviseren we hen wel over wat wel en niet bij de Nederlandse markt past, want je moet ook rekening houden met cultuurverschillen.”
Regelmatig reizen
En dan die leuke bijkomstigheid.. zelf zijn de consultants van USP Marketing regelmatig op de bestemmingen die ze vertegenwoordigen, omdat ze alles moeten weten over de bestemming. Als je iets moet ‘verkopen’, wil je ook weten hoe het is.
En moet je ook weten hoe het is. Daarom is Ninette een aantal keer per jaar in Sint Maarten, in New York en ook in Dubai. Niet verkeerd toch? “In de eerste vier maanden van 2023 heb ik vijf reizen op de planning staan. Ik heb er al een aantal gehad en ik vlieg morgen dus naar New York. In april ben ik in Finland en vlieg ik weer naar Sint Maarten en Saba. Mijn doel is om één keer per maand in het buitenland te zijn.”
Wat voor studie moet je doen als je dit werk wil doen?
“Zelf heb ik een bachelor in communicatie & media. Ik heb mijn hele studie in het Engels gedaan aan de Erasmus Universiteit en ik heb een master in marketing gedaan. Maar ik ben erachter gekomen dat ik PR veel leuker vind dan marketing, omdat je dan met mensen en verhalen werkt. Na een aantal baantjes kwam ik bij USP Marketing PR terecht en ben ik begonnen als junior consultant, dat is nu zo’n vier jaar geleden. Maar wil je dit zelf doen? Dan hoef je niet een specifieke achtergrond te hebben. Denk wel aan een richting als marketing of journalistiek, maar ook als je uit toerisme komt kan je hier werken.
Het belangrijkste is dat je het leuk vindt, dat je enthousiast bent, dat je goed Nederlands en Engels spreekt en dat je een beetje kennis hebt van het medialandschap. Wel verwachten we hbo of wo-niveau.”
En.. jullie zoeken ook nog mensen. Voor welke functie en hoe zit zo’n werkdag er dan uit?
“Yes, wij zoeken consultants! Iedereen heeft een eigen klantportfolio en als je bij ons begint dan krijg je bijvoorbeeld de rol van junior consultant. Je hebt dan een ondersteunende rol, ook omdat je nog moet leren. Je leest je dan goed in over wat alle bestemmingen te bieden hebben en je creëert persberichten en blogs, je hebt met events en het coördineren ervan en je helpt ook met de social media coverage. Rapportage is ook heel belangrijk, want klanten zitten aan de andere kant van de wereld. Dus die willen ook weten hoe wij het doen, hoe de media over de bestemming schrijft etc. Zij kennen Nederland niet zoals wij dat kennen. Als je al meer ervaring hebt begin je als consultant en kan je aan de slag met je eigen klanten.
Je houdt rekening met de tijdverschillen, dus in de ochtend werk je samen met de ene klant en in de middag met de anderen. We hebben hele grote klanten, maar we zijn wel een boutique-stijl bureau. We hebben een relatief klein team en iedereen kan heel goed samenwerken. Daarom zijn alle lijntjes kort en weet iedereen wat je aan elkaar hebt, daarnaast heb je dus ook een grote verantwoordelijkheid.”
Wat is het leukste of meest onverwachte aan je werk?
“Dat je dus vooral heel erg rekening moet houden met verschillende culturen. Lijkt misschien logisch, maar je communiceert heel anders met iemand in Dubai dan met iemand in Sint Maarten. En je moet natuurlijk zorgen dat verschillende partijen tevreden zijn. Je leert heel veel, in hele korte tijd. Ook kan je dat weer toepassen in het dagelijks leven, want je leert heel veel over mensen en waarom doen zoals ze doen. Mijn baan is stiekem toch wel een droombaan, je wordt dan ook nog gehost én je wordt betaald om reizen te maken.”
En dan de uitdagingen?
“Ook juist de cultuurverschillen! Het heeft twee kanten. Het kan soms heel lastig zijn, ook voor buitenlandse klanten, om te begrijpen hoe wij werken. Ons werktempo is bijvoorbeeld heel hoog en dat is het buitenland nog wel eens anders. Of zoiets als de pandemie, dat kan je niet voorspellen. Daar moet je dan ook maar op inspelen. Gelukkig hebben mensen nu juist door hoe belangrijk reizen is. En reizen is heel erg bijzonder, maar mocht je een gezin hebben dan ben je toch wel vaak van huis. Goed om rekening mee te houden.”
En tot slot.. wat is het tofste dat jij ooit hebt mogen doen voor je werk?
“Ik heb een reis naar IJsland mogen maken. Ik had een goede groep media bij me en niemand uit die groep was ooit eerder in IJsland geweest. Het is een magische bestemming en het was tijdens de reis om sommigen momenten gewoon stil omdat het zó magisch was en we hebben ook het noorderlicht mogen zien toen. Dat was zo’n unieke reis en de publicaties die uit die reis voortkwamen waren ook zo goed en oprecht geschreven en daar kan je natuurlijk alleen maar van dromen als je zoiets organiseert.”
Let op!
Wil je meer meer weten over het werk óf wil je zelfs al meteen solliciteren? Dat kan, ze zijn namelijk op zoek naar consultants. Op zoek naar een stageplek? Ook dan kan je mailen! Stuur Ninette een mailtje via [email protected] – wie weet heb jij straks ook deze droombaan.
Maak kennis met onze favoriete 8 modemerken, opgericht door vrouwelijke ondernemers