Heftig! Dit kan social media doen met je mentale gezondheid
Zit jij vaker op social media dan dat je in reallife met je vrienden afspreekt? Je bent niet de enige. Maar sta je ook weleens stil bij het effect dat social media op je mentale gezondheid kan hebben? Deze video van Dove laat zien hoe heftig het kan zijn.
We gebruiken het om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes, trends te volgen, daily life van bekenden en onbekenden te checken en we laten ons erdoor inspireren. Maar als we eerlijk zijn, merken we ook wel dat we niet per se gelukkiger worden van de perfecte plaatjes die ons worden voorgeschoteld.
Toxic content
Uit onderzoek van beautymerk Dove, uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau (2022), blijkt dat acht op de tien jonge mensen worden blootgesteld aan toxic beautycontent op social media. Een derde van de meiden met een laag zelfbeeld zou haar uiterlijk veranderen om er zo uit te zien als de influencers die ze volgt of die leeftijdgenoten met ogenschijnlijk het perfecte leventje.
Een op de vijf is door social media minder gaan eten. Onder meiden met een laag zelfbeeld ligt dat aantal nog hoger: een op de drie. Drie op de tien van de ondervraagden tussen de 10-17 jaar hebben door social media iets aan hun uiterlijk veranderd, bijvoorbeeld hun tanden witter laten maken of gezichtshaar laten harsen.
Cost of Beauty
Vind je dat nog wel meevallen? Check dan de 3 minuten durende film Cost of Beauty – Beautiful, waarin je ziet wat het meedogenloze effect kan zijn op je zelfbeeld als je opgroeit met die toxic beautycontent:
Zangeres Tabitha
Wij spraken zangeres Tabitha, ambassadeur van Dove voor deze campagne, net nadat ze de video heeft gezien. “Heftig, ik ben er even stil van”, zegt ze. “Als moeder van twee dochters schrik ik hier enorm van. Social media is een mooi platform om dingen te delen, maar ik maak me wel zorgen over hoe alles online steeds onrealistischer wordt. Ik keek vroeger op tegen mijn zus. Jongeren vinden nu elke dag een digitale ‘broer’ of ‘zus’ om naar op te kijken en zich continu mee te vergelijken.”
Voor haar dochters hoopt ze dat ‘we allemaal wat realistischer content delen en onszelf durven zijn’. “Ik zou mijn meisjes vooral willen leren dat ze mooi zijn zoals ze zijn en tevreden mogen zijn met het meisje wat ze zien in de spiegel. Ik wil ze leren dat niets is wat het lijkt en dat we over alles kunnen praten.”
Wakker schudden
Uit het onderzoek blijkt ook dat veel meiden meer hadden willen horen over hoe je met die onrealistische schoonheidsidealen op social media omgaat. Dove wil daarom met de heftige beelden mensen wakker schudden. Social media zou volgens het beautymerk een veiliger omgeving voor jonge mensen kunnen worden als er nieuwe richtlijnen komen.
Nice to know: Dove is een petitie gestart om een Europese wetswijziging rondom social media te versnellen!
Dove vergroot sinds 2004 het zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde onder jongeren via het Dove Self-Esteem Project. Met onder meer campagnes en lesprogramma’s heeft het beautymerk wereldwijd meer dan 94 miljoen jongeren bereikt. Met campagnes als #DetoxYourFeed, Reverse Selfie/Selfie Talk en #TurnYourBack to digital distortion wil Dove de schadelijke praktijken van social media – die onbereikbare schoonheidsidealen in stand houden – aan de kaak te stellen.