Hij bouwde een mode-imperium in slechts 15 jaar: dit is het vermogen van Simon Porte Jacquemus
Simon Porte Jacquemus heeft met zijn modemerk JACQUEMUS een waar imperium neergezet. Onder de jonge modeliefhebbers (én celebrities) is Simon Porte Jacquemus zonder twijfel de meest geliefde ontwerper. Maar wat is inmiddels het vermogen van de 34-jarige ontwerper?
Jacquemus is een Frans modemerk, opgericht in 2009 door Simon Porte Jacquemus. Simon Porte Jacquemus verhuisde op 19-jarige leeftijd van het platteland van de Provence naar Parijs, met als doel zijn eigen merk Jacquemus te beginnen – én groot te maken. Dat is gelukt, maar Simon is nog lang niet klaar. En wij hopen nog lang van zijn indrukwekkende shows te mogen genieten.
Het vermogen van Simon Porte Jacquemus
De omzet van JACQUEMUS overschreed de magische grens van €200 miljoen in 2022, tegenover ongeveer €100 miljoen in 2021, aldus het merk vorig jaar. Het merk genereerde volgens schattingen van Yann Kretz, van adviesbureau Laurent Berger, ongeveer €280 miljoen in 2023. Met cijfers als deze, is het niet gek dat Simon al snel in Forbes’ 30 Under 30 belandde.
Als je denkt dat al die miljoenen naar de rekening van Simon gaat, heb je het mis. Het meeste wordt gewoon in het bedrijf gehouden. Het persoonlijke vermogen van Simon Porte Jacquemus werd in 2023, door High Snobiety, op €5,6 miljoen geschat.
Sinds december 2023 heeft het modemerk een nieuwe CEO. Simon droeg het stokje over aan Bastien Daguzan. Eerder bekleedde oprichter Simon Porte Jacquemus deze functie; hij blijft creative director en uniek aandeelhouder van het huis.
Het mode-imperium JACQUEMUS
Als iemand weet hoe hij een merk bouwt, dan is het Simon Porte Jacquemus wel. Nadat Simon een tijdje gewerkt had bij een boetiek van Comme des Garçons, kreeg het merk JACQUEMUS al snel de steun van niemand minder dan Rei Kawakubo, waardoor het merk in de spotlights kwam te staan. In 2017 voegde Jacquemus een schoenenlijn toe aan zijn damescollectie, en twee jaar later, in 2019, zette hij de stap naar herenmode.
Het merk heeft meerdere erkenningen gekregen van de mode-industrie. In 2014 was JACQUEMUS finalist in de LVMH Prize, en het jaar daarop, in 2015, sleepte het label de Speciale Juryprijs in de LVMH Prize binnen. Begin maart 2024 won hij nog een prijs voor innovatie op het gebied van mode.
Esthetisch genie
Toch zijn het niet de awards die JACQUEMUS naar grote hoogte lieten stijgen, maar de visie van Simon. Hij weet als geen ander hoe hij marketing inzet om zijn producten aan de man te krijgen – zonder dat het afdoet aan het high-end gevoel. Waar The Row social media en marketing weglaat, is het bij JACQUEMUS juist een sterkte troef.
We herinneren ons allemaal nog wel het moment dat er mega JACQUEMUS-tassen als wagens door Parijs reden. En laten we ook alle idyllische pop-ups niet vergeten.
Dat vooral de ontwerpen verantwoordelijk zijn voor het succes, staat buiten kijf. Maar de manier waarop deze worden getoond, zijn iconisch. De shows van JACQUEMUS worden door modeliefhebbers over de hele wereld nauwlettend in de gaten gehouden. De locaties zijn keer op keer surreëel. Simon schreef geschiedenis met zijn shows in lavendelvelden, op skipistes, in Versailles en in graanvelden. En dat altijd met Gigi Hadid, Kendall Jenner en Emily Ratajkowski op de catwalk.