Al gehoord van ‘wardrobe envy’? Zo zorg je ervoor dat dit fenomeen je niet in de weg staat
Wardrobe envy is een nieuw begrip voor een fenomeen dat al langere tijd bestaat, namelijk jaloers zijn op de garderobe van een vriendin. We hebben allemaal weleens een vriendin zien shinen in een kledingstuk, waarvan we eigenlijk wilde dat het van ons was. Een psycholoog legt uit hoe je met dit gevoel omgaat.
Maar niet alleen vriendinnen geven je wardrobe envy, ook influencers dragen soms jaloersmakende stukken.
Zo ga je om met wardrobe envy
Jaloezie is een emotie die we kunnen voelen wanneer iemand iet bezit dat wij begeren. In het geval van wardrobe envy is datgene een kledingstuk, een paar schoenen of een prachtig accessoire. Het voelt als een slechte emotie die er niet mag zijn, maar wanneer je dieper inzoomt op de oorspong van dit gevoel, dan verdwijnt de envy als sneeuw voor de zon.
Stel jezelf een aantal vragen wanneer je een lichte jaloezie naar vriendinnen, kennissen of mensen op het internet voelt opborrelen.
1. Gaat het echt om dat kledingstuk of om een fysiek kenmerk?
Die Levi’s staat onwijs goed om de perfecte bilpartij van die ene vriendin. Vraag jezelf af of je die jeans zo leuk vindt, of dat het haar onwijs goed staat? Iedereen heeft een andere bouw en dat mag juist gevierd worden. Wedden dat jij andere kledingstukken op je eigen manier rockt? Een fysieke onzekerheid kan wardrobe envy veroorzaken, terwijl de onzekerheid helemaal niet om de kleding gaat.
2. Bewonder je het kledingstuk of de persoon?
Bij wardrobe envy kan onze behoefte aan sociale binding een rol spelen. Onderzoekers noemen dit “stilistische affiniteit” en hebben ontdekt dat kleden als iemand die we bewonderen een gevoel van verbondenheid kan bevorderen. Vraag je dus af of je een kledingstuk bewondert of de persoon die het draagt.
3. Koop je een item om je included te voelen?
Stel je voor: al jouw hippe vriendinnen dragen dit najaar UGG’s met plateauzolen. Dan is de kans groot dat jij ze opeens ook best leuk vindt, dat is geen gekke psychologische reactie. Toch is het belangrijk om eens twee keer na te denken. Koop je de schoenen omdat je ze tof vindt? Of omdat het voor de hand liggend is?
Hoewel afgunst onaangenaam en gênant voelt, is het ook een krachtige boodschapper is. Het vertelt ons wat we willen van het leven en onze relaties. Volgens de psychologe Marisa G. Franco is de sleutel om bevriend te raken met de emotie in plaats van deze ons te laten beheersen.