Wijn drinken voor het goede doel: dit wijnhuis bouwt huizen in Zuid-Afrika
Concepten waar onze interesses en goede intenties samenkomen, daar houden we van. Denk aan merken als Maria-Stella-Maris, die prachtig staan in huis en ook nog eens iets goed terugdoen voor de wereld. We hebben nog zo’n parel gevonden: NoHouseWine.
Wijn drinken van een huis dat een steentje bijdraagt aan een betere wereld? Wij kunnen ons niets beters bedenken.
NoHouseWine bouwt huizen in Zuid-Afrika
Henk Jan Beltman, voorheen chief chocolate officer Tony’s Chocolonely, herlanceert impact brand NoHouseWine. Een wijnmerk met een belangrijke missie: huizen bouwen in Zuid-Afrika voor hen die geen huis hebben. Hier missen nog altijd zo’n 200.000 mensen de belangrijkste bouwstenen in hun leven, en daarmee niet alleen onderdak en dus een huis, maar vooral een thuis, stabiliteit én de kans om de beste versie van zichzelf te worden. Met iedere verkochte fles wijn wordt er een steen gelegd en de basis voor een betere toekomst.
Steengoede wijn
Met het openen van een fles geniet je niet alleen van toegankelijke kwaliteitswijn, maar bouw je mee aan de huisvesting en toekomst van de armste mensen in Zuid-Afrika. Dit gaat zeker niet alleen over druiven en fermentatie; het gaat over het bouwen van een toekomst, fles voor fles.
Samen met de NGO Stichting Homeplan bouwt NoHouseWine mee aan de toekomst van hen die het het hardst nodig hebben in Zuid-Afrika én richt zij zich ook volledig op Zuid-Afrika. Het land waar ook de wijnen vandaan komen. Het uiteindelijke doel is om een significante bijdrage te leveren aan het oplossen van het daklozenprobleem in Zuid-Afrika. Daarom schenkt NoHouseWine per verkochte fles een steen aan Homeplan, waarmee Jeroen Tebbe, bedenker van NoHouseWine en zoon van wijlen Jan Tebbe – de initiële founder van de stichting Homeplan, verder kan bouwen. En dat is hard nodig, want ondanks het feit dat Homeplan en zijn lokale partners inmiddels wereldwijd al meer dan 4.000 huizen hebben gebouwd, hebben zo’n 200.000 mensen in Zuid-Afrika nog altijd geen plek die zij thuis kunnen noemen.
De vijf wijnen
De no-nonsense wijnen worden geproduceerd door Boekenhoutskloof (opgericht in 1776), volgens NoHouseWine een van de beste wijnmakers van Zuid-Afrika. Delta Wines, de grootste wijnimporteur van Nederland, heeft de logistiek voor NoHouseWine op zich genomen. Wijnmaker en drijvende kracht van Boekenhoutskloof Marc Kent ontwikkelde samen met top-sommelier van Restaurant SAAM Koen van der Plas (Gault & Millau, Sommelier van het Jaar 2019 & Michelin, Sommelier Award 2020) het NoHouseWine portfolio, met daarin de volgende wijnen:
Die frisse witte
strak – sappig – citrus, mix van Sauvignon Blanc, Chenin Blanc en Chardonnay
Die stevige witte
rijk – rond – kruidig, een Chenin Blanc
Die fruitige rosé
soepel – fris – bloesem, Cinsault
Die soepele rode
frivool – fris – sappig, Cinsault
Die volle rode
krachtpatser – rijp – kruidig, Syrah (Shiraz)
Alle wijnen zijn €8,- per fles en je bestelt ze hier.