Zijn influencers de nieuwe pers? Deze celebrities zorgden voor de meeste publiciteit tijdens Fashion Month
Social media is een van de meest prominente manieren geworden om modemerken te promoten. Ook tijdens Fashion Month werd daar dus gretig gebruik van gemaakt. Deze influencers maakte de posts met de meeste waarde en engagement.
En dat is tijdens zo’n drukke maand best een prestatie.
Een modeshow is waardeloos zonder publiek
Tijdens de Fashion Weeks is het voor merken elk seizoen weer de kunst om zo veel mogelijk aandacht en publiciteit te genereren. Hier is vaak meer voor nodig dan een mooie, opvallende of bewonderenswaardige collectie. In de 90’s werd dit gedaan door beroemde modellen de catwalk te laten belopen, wat de Supermodel Era in gang zette met iconen als Cindy Crawford, Christy Turlington, Linda Evangelista en Naomi Campbell.
Afgelopen seizoenen was het vooral populair om stunts uit te halen en hiermee op te vallen, wat we de zogenaamde stuntcultuur noemen. Zoals we vorig jaar al analyseerden, was de modewereld toe aan een andere manier van opvallen en content genereren. Dit seizoen gingen de shows dan ook, meer dan de afgelopen jaren, terug naar de basis en naar hetgeen waar het daadwerkelijk om draait, namelijk mode.
De belangrijkste aandacht anno 2023
De collecties straalden, elk op hun eigen manier, en voorzagen ons opnieuw van bakken vol nieuwe inspiratie. Toch is een show vrijwel nutteloos zonder dat er veel media-aandacht is geweest. Dit werd dan ook op een nieuwe manier gezocht, namelijk door middel van de grootste celebrities en influencers, die ervoor zorgden dat hun miljoenen volgers de collectie te zien kregen.
Million dollar front row
Nooit eerder zaten de front rows van de modeshows zó bomvol met beroemdheden als het afgelopen seizoen. Van Kim Kardashian, Paris Hilton en Usher tot Venus Williams, Zendaya en Vanessa Kirby: ze waren er allemaal bij. En de gemiddelde fashion editor? Die werd doorverwezen naar een staplaats ergens achteraan en wat minder in het zicht van de camera’s. Gek? Misschien een beetje. Journalisten, stylisten en andere pers zijn namelijk degenen die er al decennia lang voor zorgen dat shows zichtbaarheid krijgen bij het grote publiek.
Toch is hier flinke een verschuiving in gaande waardoor het ook wel een beetje als logica aan begint te voelen. Posts van influencers worden vaak veel meer en door een meer internationaal publiek bekeken dan artikelen in de bladen. Maar dat is nog niet alles. Veel beroemdheden die aanwezig zijn bij een show worden gekleed door het merk in kwestie om de show te bezoeken. Handig voor de celeb, want die is hierdoor meteen helemaal in stijl voor het evenement, maar ook zéker handig voor het merk, want celebrities worden nou eenmaal gefotografeerd. Véél gefotografeerd. Deze foto’s zijn later dan weer terug te zien in de (sociale) media, waardoor dit indirect óók weer voor publiciteit en branding zorgt.
Deze celebrities zorgden voor het beste en meest waardevolle bereik
Benieuwd wie het nou eigenlijk het beste doen op de socials? Dit zijn volgens Lefty (een tool die op geavanceerde wijze de statistieken meet op sociale media) en Vogue Business de influencers die voor de meeste wereldwijde aandacht en betrokkenheid (ook wel ‘mediawaarde’) hebben gezorgd tijdens de afgelopen modeweken.
1. Jisoo voor Dior
Vergaarde mediawaarde volgens Lefty en Vogue Business: $44.530.648.
2. Enhypen voor Prada
Vergaarde mediawaarde volgens Lefty en Vogue Business: $41.922.484.
3. Zendaya voor Louis Vuitton
Vergaarde mediawaarde volgens Lefty en Vogue Business: $39.725.147.
4. Kylie Jenner voor Schiaparelli
Vergaarde mediawaarde volgens Lefty en Vogue Business: $37.651.948.
Zie post hier.
5. Alia Bhatt voor Gucci
Vergaarde mediawaarde volgens Lefty en Vogue Business: $32.498.755.
6. Mun Ka Young voor Dolce & Gabbana
Vergaarde mediawaarde volgens Lefty en Vogue Business: $23.531.829.
7. Rosé voor Saint Laurent
Vergaarde mediawaarde volgens Lefty en Vogue Business: $22.504.101.
8. Sonam A Kapoor voor Valentino
Vergaarde mediawaarde volgens Lefty en Vogue Business: $20.331.368.
9. Momo voor Miu Miu
Vergaarde mediawaarde volgens Lefty en Vogue Business: $18.888.442.
10. Georgina Rodríguez voor Loewe
Vergaarde mediawaarde volgens Lefty en Vogue Business: $18.506.207.