Zo zeg je vaker ‘nee’ op je werk – want wat kan er gebeuren?
Zeg jij op je werk altijd overal ‘ja’ op en werk je jezelf daarmee in de nesten? Oei. Dat is een bekend probleem. Toch gebeurt er vaak niets bijzonders als je gewoon ‘nee’ zegt. En deze strategieën gaan jou daarbij helpen. Gun jezelf dit plezier (en zeg ‘nee’, dus).
Waarom zeg jij geen nee? Er is waarschijnlijk een reden dat je dit artikel hebt aangeklikt. Misschien ben je een people pleaser, heb je nog te weinig grenzen omdat je de newbie bent óf je communicatie skills kunnen wel een duwtje gebruiken. Geen probleem, wij hebben je. Laten we alvast één keer oefenen. Laat het woord over je lippen gaan en kijk jezelf aan in de spiegel: nee, nee, nee. Daarnaast zijn deze strategieën handig om effectief ‘nee’ te zeggen:
Gebruik een korte stilte
Neem een korte adempauze voordat je antwoord geeft. Zo lijkt het alsof je erover na hebt gedacht en komt het minder hard over. Ook helpt het jou voorkomen dat je direct ‘ja’ zegt als je dat eigenlijk niet wil doen. Bij een (zakelijke) mail wacht je gewoon 1 tot 2 dagen om de vraag af te wijzgen.
Niet definitief
Heb je er later wel tijd of zin in om aan de vraag van een collega of je baas te voldoen? Zeg dan dat je later wel tijd hebt en dat je samen naar de planning wil kijken.
Gebruik een uitsteller
Gun jezelf een pauze om eerst goed na te denken of je iets wil of er tijd voor hebt. Zeg bijvoorbeeld iets als:
- Ik check mijn agenda even
- Goed dat ik dat eerst overleg met X?
Gebruik een prioriteiten-schuiver
Kun je geen ‘nee’ zeggen, omdat het je baas is die het verzoek doet? Geef dan aan dat het jouw planning verstoort en dat je graag samen wil overleggen wat prioriteit heeft. Hiermee toon je aan dat je je tijd en werkzaamheden respecteert en toon je jouw grenzen aan.
Geef een alternatief
Soms wil je graag helpen, maar gaat het gewoon niet. Denk dan even een tel met deze persoon mee. Bijvoorbeeld door een collega aan te raden die veel van het onderwerp af weet: “Sorry, ik kan je niet helpen vandaag, collega X weet meestal wel raad met dit soort dingen.”
Nieuwe trend op carrièregebied: focus op skills in plaats van diploma’s