Zoveel besteden Nederlanders gemiddeld aan abonnementen: zit jij hierboven of onder?
Wanneer we onze maandelijkse kosten eens in een duidelijk overzicht zetten, valt één ding meteen op: die abonnementen tikken flink aan. We zijn niet de enigen, want zo’n 39 procent van de Nederlanders zou liever het aantal abonnementen verminderen, zo blijkt uit onderzoek van Adyen.
Dat brengt ons bij de vraag: wat geven Nederlanders gemiddeld uit aan fitness, streamingsdiensten en andere maandelijkse abonnementen?
Nederlanders betalen gemiddeld 23 euro per maand aan abonnementen
Houd je vast, de gemiddelde Nederlander is maandelijks 23 euro kwijt aan abonnementen. Gemiddeld hebben Nederlanders drie abonnementen waar zij maandelijks dan die 23 euro aan besteden. Volwassenen tussen de 25 en 34 jaar zijn de grootste gebruikers, met gemiddeld 3,5 lidmaatschappen per persoon, wat hen ongeveer 20 euro per maand kost.
Hoewel die 23 euro niet eens heel hoog is, is toch niet iedereen even blij met het aantal abonnementen waar ze aan vast zitten: maar liefst 39 procent is van plan om het aantal online abonnementen dat ze hebben te verminderen.
Film en TV op nummer 1
De meeste consumenten zijn aangesloten bij een film- of tv-dienst (76 procent van de abonnementen). Ook muziekstreaming (51 procent) blijkt populair onder de Nederlandse bevolking. Op de derde plaats staat een sportschoolabonnement (41 procent), gevolgd door diensten zoals Amazon Prime of Bol Select (40 procent), waarmee leden toegang krijgen tot snellere of betere opties voor online shopping.
Ook online supermarkten met abonnementsmodellen en regelmatige bezorging van boodschappen aan huis, zoals HelloFresh en GreenChef, winnen aan populariteit (28 procent). Met dit soort maandelijkse abonnementen, ga je natuurlijk al snel over die gemiddelde 23 euro heen.
Je geeft veel meer aan abonnementen uit dan je denkt en dit is hoe je bespaart